خطرات فرونشست زمین باید جدی گرفته شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، رسول حسام در شامگاه چهارشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خراسان شمالی اظهار داشت: اگر برنامه ها و راهکاری پیشگیرانه برای پدیده فرونشست عملیاتی نشود، متضرر شده و باخته ایم.

وی با اشاره به برداشت های بی رویه از منابع آبی و استفاده آب در بخش کشاورزی افزود: باید الگوی کشت کشاورزی در سطح کشور عملیاتی شود و در این باره وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تکالیف خود را انجام دهند و البته آشنایی و آگاهی مردم نیز ارتقا یابد.

وی گفت: شاهد تغییر اقلیم هستیم و در این وضعیت باید مصرف منابع آبی در بخش های مختلف مدیریت شود، باید سازگاری با کم آبی عملیاتی و اجرایی شود و در این زمینه الگوی کشت محقق شود.

مقاوم سازی مسکن روستایی خراسان شمالی نیازمند نسخه ویژه

حسام در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه خراسان شمالی از استان های حادثه خیز کشور است گفت: در این استان پدیده های و حادثه طبیعی از جمله سیل، زلزله و رانش زمین از تهدیدهای ساخت و ساز در مناطق مختلف بویژه در روستاها است که باید توجه لازم در این باره در ساخت و سازها لحاظ شود.

معاون هماهنگی، پیشگیری و کاهش خطر پذیری سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: برای کاهش خطرات زلزله راهکار مهم نظارت بر اجرای پروژه ها و رعایت مقررات ملی ساختمان است، ساختمان ها نباید غیراصولی و بدون رعایت مقررات ملی ساختمان ساخته شود. 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به نظر می رسد اقبال مردم روستا در این استان به مقاوم سازی کم است، این در حالی است که دولت برای مقاوم سازی منازل روستاییان، تسهیلات خوبی پرداخت می کند اما این قشر استقبال خوبی از استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی ندارند.

معاون هماهنگی، پیشگیری و کاهش خطر پذیری سازمان مدیریت بحران کشور افزود: شاید یکی از علت های این امر، وضعیت مالی و اقتصادی و نبود توان مالی مناسب در این قشر است که در این زمینه باید نسخه ویژه برای گرایش و اقبال مردم به مقاوم سازی وجود داشته باشد.

وی بر نظارت ها برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و ساخت و سازهای غیراصولی تاکید کرد و گفت: متاسفانه شاهد خانه باغ و ویلاها در مناطق مختلف هستیم که این سازه ها در برابر حادثه ها ناایمن بوده و در این سوانح خانواده ها را متحمل هزینه می کند.

حسام در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه انجام برنامه های پیشگیرانه بسیار کم هزینه تر است، بر تدوین سند کاهش خطر حوادث و سوانح تاکید کرد.

معاون هماهنگی، پیشگیری و کاهش خطر پذیری سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: رویکرد باید اجرای برنامه های پیشگیرانه باشد اما در عمل کمتر به آن توجه شده است، پروژه ها باید پیوست کاهش خطر داشته باشند. 

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *