تهیه اطلس نقاط بحرانی در استان تهران/ لایروبی مسیل‌ها رصد می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، حامد یزدی مهر عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره جلسه بررسی مشکلات و مسائل سیل مردادماه فیروزکوه در منطقه «مزداران» که روز گذشته با حضور محسن منصوری، استاندار تهران برگزار شد اظهارداشت: در دیدار چهره به چهره با مردم «مزداران» پای مشکلات و مسائل مردم این منطقه نشستیم و در مورد اقدامات انجام شده گزارش عملکردی به مردم ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه از هفتم تا دهم مرداد ۱۴۰۱ روستای مزداران چهار مرتبه تحت تأثیر بارش شدید و ناگهانی ناشی از بارش‌های مانسون قرار گرفت افزود: آخرین بارش حجم بالایی از خسارت جانی و مالی را در این روستا برجای گذاشت و اکنون با گذشت حدود ۴۳ روز اقدامات مناسبی برای کاستن از آلام مردم سیل زده انجام شده و معتقد هستیم که مردم نباید احساس کنند در دوران پسا سیل تنها هستند و نسبت به آسیب‌های وارده به آنان بی توجهی وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران از تهیه اطلس نقاط بحرانی و آسیب‌خیز استان تهران خبر داد و افزود: طبق بررسی‌های تیم بازرسی مدیریت بحران از منطقه «مزداران» متأسفانه با توجه به حجم بالای بارش دریافتی، ویژگی‌های محیطی، عدم وجود ظرفیت‌های محیطی برای دریافت این میزان از بارش و مهم‌تر از همه دستکاری‌های ایجاد شده در محیط از طریق ساخت و ساز تأسیسات، تغییرات کاربری اراضی، عدم طراحی سیستم زهکشی مناسب و عدم رعایت حریم بستر رودخا نه منجر به خسارت‌های اقتصادی، سبب وقوع سیل این منطقه و ایجاد خسارت شده بود که تهیه اطلس نقاط بحرانی و آسیب‌خیز اقدام مناسبی برای پیشگیری از حوادث طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری متولی برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز هستند و در این مورد مکلف به انجام اقدامات پیشگیرانه شده‌اند گفت: اکنون موضوع مهم اقدام درباره رفع آسیب و خطر کانون‌های سیل‌خیز است که بر عهده این دستگاه‌ها گذاشته شده است.

یزدی مهر با تاکید بر همراهی مردم در دوران پسا سیل گفت: در جریان سیل اخیر، ستاد مدیریت بحران تمام قد پای کار بوده و یکی از مهمترین مواردی که بعد از بحران باید به آن توجه داشت، تداوم کمک‌ها و حمایت‌ها است که همواره مورد تاکید این اداره کل است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران اظهار داشت: فعالیت ماشین آلات، نیروهای امدادی و اعضای ستاد مدیریت بحران تا زمانی که مردم بخواهند و نیاز به کمک احساس شود پای کار خواهند ماند و در این مورد هیچ قصوری پذیرفتنی نیست.

وی به مرحله باز توانی پس از ایجاد بحران اشاره کرد و افزود: اسکان موقت سیل‌زدگان، بازسازی و اقدامات عمرانی مناطق سیل زده، بازگشایی همه مسیرهای روستایی متأثر از سیل، نظارت و رصد ویژه بر لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها و تاکید بر تسریع در فرآیند لایروبی رودخانه از موارد مورد پیگیری بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *