نارسایی قلبی ریسک ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد

نارسایی قلبی ریسک ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد

قزوین – ایرنا – متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماران قلبی باید ویروس کرونا را جدی بگیرند، گفت: فشار خون بالا و نارسایی قلب ریسک ابتلا به این بیماری در افراد را افزایش می‌دهد.

دکتر علی پازوکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه میزان قدرت این ویروس به شدت آنفلوانزا نیست اما ویروس کرونا قدرت انتقال قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون مرگ و میر ناشی از این بیماری در مقایسه با بیماری‌های مشابه کمتر بوده، اظهار داشت: افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نارسایی قلبی و عروقی و تنفسی به نسبت سایر افراد به این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند.

پازوکی ادامه داد: مرگ و میر در مبتلایان به بیماری کرونا در افراد عادی که مشکل خاصی ندارند کمتر از ۲ درصد گزارش شده اما در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات حاد قلبی و عروق بوده‌اند، براساس برخی مقالات استخراج یافته پزشکان چینی، این میزان تا ۱۰ درصد گزارش شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فردی که مبتلا به ویروس کرونا می‌شود احتمال سکته قلبی در آنها وجود دارد، گفت: احتمال اینکه همزمان با بیماری کرونا عضلات قلب مانند آنفلوانزا درگیر بیماری شود بسیار کم است و این ویروس به طور مستقیم سلول‌های قلبی را درگیر خود نمی‌سازد.

به گفته این متخصص قلب و عروق، افرادی که دچار تپش قلب و تنگی تنفس هستند به دلیل کمبود اکسیژن مورد نیاز در خون، تشدید علائم  و شدت بیماری کرونا در آنها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به تعداد بالای بیماران قلبی و عروقی در قزوین، تصریح کرد: خوشبختانه درصد بیماران مشکوک قزوینی مبتلا به ویروس کرونا در بیماران قلبی که سابقه بستری و  جراحی دارند کمتر گزارش شده و احتمال اینکه این افراد در شرایط حاد کنونی و به دلیل رعایت نکات بهداشتی بیشتر وقت خود را در منزل به سر می‌برند، زیاد است.

پازوکی، کرونا را یک بیماری ویروسی برشمرد که لازمه مقابله و پیشگیری از آن رعایت نکات بهداشتی و ایمنی است و تصریح کرد: به شهروندان توصیه می‌شود ضمن حفظ آرامش خود و اطرافیان و رعایت نکات بهداشتی، از حضور در اماکن عمومی خودداری کرده و برای انجام کارهای ضروری، فاصله خود را با اطرافیان حفظ کنند.

تاکنون، ۸۰ نفر در استان قزوین به بیماری کرونا مبتلا شده‌ و هفت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *