ماسک و مواد ضدعفونی کننده در خانه تهیه کنیم/ آداب ورود به منزل برای کارمندان

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: کلیه بیماری‌های واگیردار که اپیدمی می‌شود یک سیر صعودی دارد و پیش بینی می‌شود که از ۲۵ اسفند تا ۱۰ فروردین پیک بیماری باشد.

روش تهیه ماسک

 شاه آبادی مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفت وگوباخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  گفت: کلیه بیماری‌های واگیردار که اپیدمی می‌شود یک سیر صعودی دارد و پیش بینی می‌شود که از ۲۵ اسفند تا ۱۰ فروردین پیک بیماری باشد.

او گفت:  مراکز ۱۶ ساعته  برای ویزیت بیماران تعیین می شود که افراد به این مراکز مراجعه کنند و بعد از مراجعه به پزشک اگر مشکوک به بیماری کرونا تشخیص داده شود به بیمارستان ارجاع می شود.

شاه آبادی در پاسخ به این س.ال که آیا استفاده از بخارشوی موثر است یا خیر گفت: افراد می توانند برای ضد عفونی لباس ها از بخار شو ی استفاده کنند و این ویروس مدت زمان زیادی بر روی لباس زنده نمی ماند اما برای سطوح استفاده از بخارشو مناسب نیست و باید از مواد ضدعفونی کننده  استفاده کنند.

او با اشاره به تهیه مواد ضدعفونی ککنده در خانه گفت:  برای ضد عفونی سطوح  در منزل خانم های خانه دار می توانند از وایتکس و آب   استفاده کنند به این صورت که  ۴ لیوان اب سرد با یک قاشق غذا خوری وایتکس مخلوط کنند.

شاه آبادی بیان کرد: برای سطوح خارج از منزل مانند تاکسی ها دستگیره های اماکن عمومی ماشین ها  به جای یک قاشق از دو قاشق وایتکس استفاده کنیم او استفاده بیشتر از این میزان وایتکس را برای ریه ها مضر است.

او با بیان اینکه ماهی گلی می تواند ناقل بیماری باشد گفت: هنوز تحقیقات علمی که ماهی گلی می تواند ناقل بیماری باشد انجام نشده است دلیل قانع کننده ای نداریم که ایا منتقل می شود یا نه   اما بهتر است ریسک نکنیم و از خرید این ماهی گلی صرف نظر کنیم

به گفته این مقام مسئول از ابتدای هفته جاری اعلام کردیم که یک نفر باید در نانوایی  تنها مخصوص دریافت پول و کارت از مردم باشد و دارای دستکش و به هیچ عنوان با نان ها تماس نداشته باشد. 

او افزود: روزی ده تا ۱۵ گزارش مردمی از نانوایی هایی است که  موارد بهداشتی  رعایت نمی کنند شهروندان می توانند با شماره  ۲۵۲۵ تماس بگیرند و تخلفات را گزارش کنند و در صورت تایید تخلف  نانوایی پلمب می شود.

اداب ورود به منزل چیست

او برای کارمندان و افرادی که مجبور به ترک خانه و حضور در محل کار هستند نیز نکاتی بیان کرد و گفت: برای ورود به خانه باید کفش ها خارج از در ورودی باشد یک گیره در نزدیک در ورودی نصب شود و قبل از اینکه  وارد منزل بشوند لباس ها در آن مکان قرار دهند و از بردن لباس ها به منزل پرهیز کنند برای شستن دست و صورت نیز بهتر است قبل از ورود آن ها درب را باز کنند تا مجحبور به استفاده دستگیره با دست های آلوده نشوند.

او بیان کرد: برای افراد سالم که در تجمعات  نیستند نیازی به استفاده از ماسک  نیست  افرادی که بیمار هستند یا افرادی که از بیماران مراقبت می کنند باید ماسک داشته باشند هم چنین نیازی به استفده از ژل ضد عفونی کننده نیست تا زمانی که اب و صابون در دسترس دارند بهترین مواد شوینده همین است .

او ادامه داد: با بررسی در بیماران  در بسیاری از موارد که علائم  ویروس کرونا بروز کرده  اول  نشانه سرفه بوده است و بعد تب اضافه می شود و بعد تنگی نفس ریه ها را درگیر می کند با توجه به اینکه  سرماخوردگی یا آنفلونزای فصلی هم داریم  که افراد نباید استرس  زیادی داشته باشند چون هر نشانه ای به معنی ابتلا به ویروس نیست و در صورت بروز سرما خوردگی  و آنفلوانزا  می توانند در خانه از خود مراقبت کنند.

 چگونه ماسک خانگی تهیه کنیم

 شاه آبادی برای افرادی که نیاز به تهیه ماسک دارند گفت: افراد می توانند ماسک خانگی  تهیه کنند به این صورت که با  با پارچه ای تمیز و دو لایه که یه گاز استریل بین لایه ها قرار دارد و کش این ماسک را استفاده کنند.

او گفت: توصیه می کنیم  افراد از آب نمک تاثیر  استفاده کنند چون ویروس  کرونا بیشتر گلو را درگیر می کند اما این به معنی جلوگیری قطعی  از ویروس کرونا نیست چرا که  در صورت سیستم ایمنی ضعیف فرد می تواند مبتلا شود.

او افزود: سرکه سفید تنها برای ضدعفونی میوه و سبزیجات مناسب است  و برای ضد عفونی سطوح قابل استفاده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *