دانشگاه علوم پزشکی همدان: تمام تانکرهای آبرسانی در سطح شهر دارای شناسنامه هستند

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی همدان، علیرضا توقیری افزود: در همین ارتباط یک تیمکارشناسی از مرکز بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در محل آبگیری تانکرهای سیار مستقر شده و  بر سلامت آب و وضعیت بارگیری آن را براساس موازین بهداشتی و استاندارد نظارت دقیق دارند.

وی اظهار داشت: این گروه با انجام اقدامات کارشناسی و آزمایش های بهداشتی، در صورت لزوم و بروز هرگونه مغایرت های بهداشتی نسبت به عودت تانکر آب و یا کلرزنی آن اقدام می کنند تا آبی که به دست مردم می رسد کاملا سالم و بهداشتی باشد.

وی تصریح کرد: تایید سلامت آب استان همدان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و ملاک دانشگاه در بررسی و اجرایی کار، کیفیت آبی است که از شبکه های آبرسانی به خانه های مردم روانه و مصرف می شود.

توقیری تاکید کرد: به طور حتم تنها در صورت انجام تصفیه های لازم و رفع آلودگی، آب در اختیار مردم قرار می گیرد هر چند این موضوع به صورت مستمر و همیشه مورد توجه عوامل بهداشت محیط با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان قرار داشته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ممکن است آلودگی در آب های سطحی و آب چاه ها وجود داشته باشد اما طبق روال همیشه، کنترل سلامت آب در مبدا و خروجی توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام می شود و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص برخی مباحث مرتبط با آلودگی آب انتقالی به شهر همدان در اجرای طرح آبرسانی(سد تالوار) نیز افزود: نمونه گیری های لازم از این آب برای بررسی سلامت آن انجام و نمونه ها برای بررسی دقیق و علمی به آزمایشگاه های مرجع در تهران ارسال شده است.

وی تصریح کرد: تیمی از کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان با همکاری شرکت آب منطقه ای استان با حضور در محل سد انتقال آب، اقدام به نمونه برداری از چندین نقطه و از اعماق آب و سطوح مختلف کرده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هرگونه گمانی زنی پیش از دریافت نتیجه آزمایش ها گمانه زنی غیر علمی بوده و قابل استناد نیست، گفت: حتی اگر بعد از آزمایش درصد غیراستانداردی از آلودگی در آب وجود داشته باشد، آب وارد تصفیه خانه شده و پس از تایید سلامت وارد مدار مصرف می شود.

در همین ارتباط، مدیر دفتر پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آب و فاضلاب استان همدان از فعالیت ۲۴ ساعته قرارگاه آبرسانی سیار تانکری آب شرب شهر همدان و بکارگیری ۶۱ تانکر سیار برای آبرسانی به نقاط مختلف شهر به خصوص مناطق حاشیه ای خبر داد.

«مرتضی جعفری» با اشاره به اینکه قرارگاه  آبرسانی سیار تانکری آب شرب شهر همدان به دستور مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب در شرایط تنش آبی در شهر فعال شده است، اظهار داشت: در راستای کمک به رفع بحران و خدمت رسانی به مردم شریف شهر همدان اعزام تانکر از ۲۰ استان کشور به همدان انجام شده است.

به گزارش ایرنا، در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.همین امر در روزهای اخیر موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

در این مدت «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو ۲ بار به صورت سرزده به همدان سفر کرده است و در جریان این سفرها در بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسایل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف دو تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

طرح آبرسانی به همدان با خط انتقال به طول ۱۴۰ کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان است که با اجرای این طرح تامین آب بلند مدت شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر در دستور کار قرار دارد.

عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز شده ولی در سال‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت و به نوعی متوقف شده بود که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تامین آب آشامیدنی شهر همدان با پیگیری شبانه روزی استاندار همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری های ویژه و تزریق اعتبارات مناسب، این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرفت در اجرای کار شد و فعالیت کارگاه‌ها از سر گرفته شد و مرحله اول آن برای آبرسانی به شهر همدان رو به اتمام است.

اقدامات صورت گرفته در طول چهار ماه گذشته بسیار ارزشمند است و پیشرفت فیزیکی این پروژه، با گذشته قابل قیاس نیست.این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد.

میانگین بارش‌های استان همدان در سال جاری آب ۴۴ درصد نسبت به بلند مدت کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *