مدیرکل مدیریت بحران اصفهان:طرح کاهش خطر دانشگاه کاشان تایید شد

منصور شیشه فروش روز شنبه در جمع بندی جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان کاشان به خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به ظرفیت خطرپذیری کاشان همچون شرایط بیابان زایی منطقه، فرونشست زمین، خشکسالی و کاهش منابع آب، قرار بود دستگاههای اجرایی با همکاری دانشگاه این شهرستان طرح مطالعاتی کاهش خطر و پاسخ به بحران کاشان را تدوین کنند که این طرح در جلسه امروز تایید شد.

وی با بیان اینکه پس از تایید طرح، قرار شد ظرف یک سال مطالعات در این خصوص توسط دانشگاه کاشان انجام شود، تصریح کرد: خروجی این مطالعات، ارزیابی خطرات احتمالی در منطقه و ارائه راهکارهای موثر در برابر آنها و استفاده از طرح جامع ملی و اسناد بالا دستی، برای پیشگیری از حوادث خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین با اشاره به بحث گرد و غبار گفت: ۳۲ درصد استان اصفهان را مناطق بیابانی و خشک تشکیل می دهد که در ۱۴ شهرستان این استان ۱۹ کانون فرسایش بادی شناسایی شده که یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار، وسعت آنهاست که سالیانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان به منطقه های مختلف استان می تواند، خسارت وارد کند.

وی اظهار داشت: این مشکل در کاشان نیز به علت مجاورت با بیابان قم، وجود دارد و قرار شد با همکاری دانشگاه و سازمان محیط زیست شهرستان بحث بررسی منطقه های گرد وغبار انجام و یک طرح جامع در این زمینه تدوین شود.

وی نتیجه این طرح جامع را شناسایی و مهار کانون های گرد و غبار دانست و تصریح کرد: با شناسایی این کانون ها تصمیم برای نهال کاری، مالچ پاشی و ایجاد بادشکن برای مهار این مشکل در منطقه گرفته می شود.

شیشه فروش افزود: در کل استان اصفهان ۳۱۰هزار هکتار طرح نهال کاری و ۳۰هزار هکتار مالچ پاشی با هدف کنترل کانون های گرد و غبار انجام شده، همچنین ۱۰۰ کیلومتر بادشکن زنده و غیر زنده برای حفاظت از جاده ها نیز ایجاد شده است.

وی با اشاره به ضرورت حفاظت از راه های کاشان تصریح کرد: کارگروه مقابله با گرد وغبار موظف شد با همکاری دانشگاه، هواشناسی، محیط زیست و منابع طبیعی این شهرستان کانون فرسایش شناسایی و اقدام به مهار آنها از طریق موارد یاد شده کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین با اشاره به مشکل لغزش سنگ در منطقه نیاسر کاشان، افزود: در این جلسه مطالعات رفع این مشکل برعهده میراث فرهنگی کاشان گذاشته شد.

شهرستان کاشان با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مترمربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *