بیماران تنفسی از خوزستان که می‌روند، “نفس” راحت می‌کشند تنگی نفس

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اینکه صنایع آلاینده خوزستان، بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌کنند، شکی نیست، گفت: بسیاری از بیماران تنفسی زمانی که از خوزستان خارج می‌شوند و در یک منطقه خوش آب و هوا زندگی می‌کنند، بدون نیاز به دارو یا با کمتر کردن دارو، بیماری خود را کنترل یا خنثی می‌کنند.

فرهاد ابول‌نژادیان در هشتمین جلسه شورای سلامت که امروز یکشنبه (۶ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سرطان دومین علت شایع مرگ و میرها است و ۱۰ تا ۱۱ درصد مرگ‌ها در جامعه به دلیل سرطان‌ها است.

به گزارش ایسنا،‌ وی با اشاره به سرطان‌های شایع خوزستان افزود: در خوزستان سرطان پروستات، پوست، ریه، مثانه و کولورکتال بین مردان خوزستانی، و سرطان پستان، پوست، کولورکتال، تیروئید و مغز بین زنان خوزستان شایع‌ترین سرطان‌ها هستند. همچنین در سال ۹۴، ۵۶۶۷ مورد جدید ابتلا به سرطان ثبت شده است که ۴۸ درصد این موارد زنان و ۵۲ درصد آن مردان بوده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه سرطان، بحث خودمراقبتی است که می‌تواند در پیشگیری و درمان سرطان موثر باشد. شناسایی سرطان در مراحل اولیه نیز تا حدود زیادی می‌تواند در جلوگیری از انتشار بیماری تاثیرگذار باشد.

ابول‌نژادیان بیان کرد: پس از کنترل بیماری‌های عفونی، عمده مشکلات و مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های غیرعفونی بود. ۴۵ تا ۵۰ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی و ۱۰ تا ۱۱ درصد نیز به دلیل سرطان‌ها است.

وی تصریح کرد: در این راستا از هفته نخست بهمن‌ماه، پویش ملی مبارزه با سرطان‌ها آغاز شد. پیش از آن نیز پویش تغذیه سالم در سطح کشور و خوزستان برگزار شد زیرا ۶۰ تا ۷۰ درصد بزرگسالان خوزستان دچار چاقی یا اضافه وزن هستند. مصرف نمک، قند و چربی نیز در کشور بالا است که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به علت تنگی نفس خوزستانی‌ها پس از نخستین بارش پاییزی بیان کرد: بحث ما در این زمینه اتمسفر کنوکارپوس است، نه علت آلایندگی و آلودگی هوا. طبق بررسی‌های انجام شده روی بیماران، علت بیماری و حملات تنفسی خوزستانی‌ها پس از نخستین بارش، کنوکارپوس است زیرا خود من در این زمینه صاحب‌نظر هستم و روی بیماران تست انجام شده است.

ابول‌نژادیان بیان کرد: اینکه علت حمله تنفسی پس از نخستین بارندگی پاییز کنوکارپوس مطرح شده، فرضیه‌ای قوی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی عنوان کرد: در اینکه صنایع آلاینده خوزستان، بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌کنند، شکی نیست. عدم کنترل بسیاری از بیماری‌ها، به همین دلیل است. بسیاری از بیماران تنفسی زمانی که از خوزستان خارج می‌شوند و در یک منطقه خوش آب و هوا زندگی می‌کنند، بدون نیاز به دارو یا با کمتر کردن دارو، بیماری خود را کنترل یا خنثی می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص ویروس کرونا تصریح کرد: تاکنون موردی از ویروس کرونا در سطح کشور مشاهده نشده است اما در این خصوص، هشدارهای لازم به فرودگاه‌های خوزستان داده شده است.

ابول‌نژادیان در خصوص احداث همراه‌سرای بیماران در اهواز بیان کرد: در بیمارستان‌های بزرگ تهران، در کنار بیمارستان همراه‌سرا ساخته شده و این موضوع می‌تواند به خانواده‌هایی که بیماران‌شان در بیمارستان‌ها بستری هستند، کمک زیادی کند. مقرر شده یک همراه‌سرا در ۹ طبقه با شش هزار مترمربع متراژ و با ظرفیت ۲۰۰ تخت در مجاورت بیمارستان گلستان اهواز احداث شود که در این زمینه نیازمند حمایت سایر ادارات هستیم.

وی بیان کرد: در خوزستان صنایع آلاینده زیادی وجود دارد و این آلودگی‌ها هزینه زیادی برای علوم پزشکی و بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند. باید شورای راهبردی شرکت‌های آلوده‌کننده و تهدیدکننده سلامت ایجاد شود تا در زمینه توسعه زیرساخت‌های سلامت کمک کنند و صنایع آلاینده منابع مالی یا دیگر نیازها در این زمینه را تامین کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با انتقاد از عدم حضور شهردار اهواز در جلسه شورای سلامت، گفت: شهردار اهواز و هیچکدام از شهرداران مناطق وی در جلسه شورای سلامت حضور پیدا نمی‌کنند در حالی که در موضوع آبگرفتگی و آهک‌پاشی مشکل داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *