ارتش چه اقداماتی برای برقراری آرامش در مناطق سیل‌زده انجام داده است؟

‌به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مردادماه سال جاری بود که سیلاب در چندین استان کشور رخ داد و تعداد زیادی از استان‌های کشور را درگیر کرد.

احمد وحیدی وزیر کشور ۷ مرداد در بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده یزد انجام داد در ارتباط زنده تلویزیونی اظهار داشت: ۱۸ استان همچون مازندران، گیلان، البرز، تهران، مرکزی، اصفهان و یزد از جمله استان‌های درگیر سیل هستند. 

وزیر کشور همچنین بر این نکته تاکید کرد: اکنون همه کشور در شرایط هشدارباش قرار دارد و همه ظرفیت‌ها برای کمک به مناطق سیل زده بسیج شده است.

امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز پس از بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به سیل در یزد اظهار داشت: در حال حاضر مهم‌ترین نیاز استان یزد تخلیه آب های سطحی و تقویت سیل‌بندهاست که به محض رسیدن نیرو و تجهیزات مهندسی ارتش این مهم بلافاصله اجرایی می‌شود.

در جریان وقوع سیل در کشور، نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه به همراه سایر نهادهای کشوری وارد میدان کمک به سیل‌زدگان شدند، به همین دلیل و پس از فروکش کردن سیل در کشور با امیر سرتیپ دوم ستاد امیر غلامعلیان فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره خدمات یگان‌های تابعه این قرارگاه در سیل اخیر به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

فارس: امیر، لطفا درباره اقدامات قرارگاه جنوب شرق نیروی زمینی ارتش در سیل اخیر و مردم‌یاری بفرمائید. شما در کدام استان‌ها فعال بودید؟

غلامعلیان: به محض ابلاغ دستور امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش به امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و انتصاب وی به عنوان فرمانده میدانی در کنترل و مدیریت سیل، امیر حیدری بلافاصله ستاد مدیریت بحران در قرارگاه فرماندهی نیروی زمینی ارتش را تشکیل داد. این کار با توجه به این صورت گرفت که نیروی زمینی ارتش در بیش از ۲۷۰ نقطه کشور دارای پادگان و پایگاه است، یک نیروی بسیار بالقوه‌ برای مقابله با اینگونه بلیات است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش به سرعت فرماندهان مناطق را احضار کرده و دستورات لازم را برای ابلاغ آماده باش به یگان های تابعه صادر و فرمان اعزام نیروهای امدادی به مناطق سیل‌زده را اعلام کرد. امیر سرتیپ حیدری بلافاصله به همراه وزیر کشور از مناطق سیل زده استان یزد به عنوان کانون بحران بازدید میدانی داشت. با توجه به بازدید میدانی که انجام شد، دستور اعزام ادوات مهندسی رزمی از استان کرمان به منطقه صادر شد.

به محض ابلاغ تدابیر فرمانده نیروی زمینی ارتش، آماده‌باش صد در صد به یگان های تابعه قرارگاه جنوب‌شرق نزاجا ابلاغ شد. یگان های مهندسی رزمی و هوانیروز کرمان نیز به صورت ویژه جهت اعزام به منطقه آماده شدند. ادوات مهندسی رزمی ما شامل انواع کمپرسی، مایلر، بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر، غلتک و گریدر در سه مرحله به استان یزد اعزام شد.

همه ادوات ما تا دو روز قبل در اختیار استانداری یزد قرار داشت و از آن‌ها استفاده می‌شد. 

فارس: عمده اقدامات قرارگاه جنوب‌شرق نزاجا در مناطق سیل‌زده چه بوده است؟

غلامعلیان: عمده فعالیت های انجام شده در استان یزد عبارتند از؛ ترمیم سیل‌بندها، احداث بندهای خاکی، احداث سایت های حفاظتی و تخلیه آب‌های سطحی با ۷ خودروی کف‌کش اعزامی از تهران در چندین نقطه یزد و شهرستان اشکذر تا سه روز.

سیل علاوه بر استان یزد به شهرهای کرمان نیز خسارت های بسیاری وارد کرد. بیشتر این خسارت در شهرستان های رفسنجان و زرند رخ داد. در این راستا، ادوات مهندسی گروه ۴۵۵ مهندسی رزمی نزاجا در کرمان و خودروهای آب‌رسان ما به مدت ۹ روز در این شهرستان ها حضور داشتند و به منطقه امدادرسانی می‌کردند. 

فارس: وضعیت فعلی مناطق سیل‌زده در منطقه عملیاتی شما به چه شکل است؟

غلامعلیان: با فروکش کردن بحران اولیه و کنترل سیلاب، مدیریت شهرها به وضعیت عادی بازگشته است و نیروهای ما نیز به پادگان های خودشان بازگشته‌اند. نیروهای قرارگاه جنوب شرق نزاجا در ۴ استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و نواحی از استان هرمزگان شهرها را به استانداری ها و شهرداری ها تحویل دادند و وضعیت مناسبی در آنجا حاکم است.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *