۶ شهر کهگیلویه و بویراحمد با تنش آبی رو به رو است

اسفندیار برخه روز سه شنبه با اعلام این مطلب به رسانه ها  گفت : هم اکنون شهرهای یاسوج، سی سخت، باشت، دیشموک، لنده و مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد با تنش آبی مواجه هستند.

وی جمعیت روستاها و شهرهای مواجه شده با تنش آبی را ۱۰۸ هزار نفر ذکر کرد و افزود: از این مقدار جمعیت ۱۸ هزار نفر در روستاها و حدود ۹۰ هزار نفر در مناطق شهری استان زندگی می کنند. 

برخه  ادامه داد: بیشتر روستاهایی که با تنش آبی مواجه هستند در شهرستان‌های بویراحمد ،دنا و مارگون قرار دارند چرا که این روستاها در ارتفاع واقع شده اند و منابع آبی‌ها آنها خشک، نیمه خشک یا کم آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت : هم اکنون ۶۰ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

برخه بدون ذکر آمار ،افزود:  اعتبارات محرومیت زدایی بخش آب و فاضلاب به استان اختصاص داده شده و تلاش می شود این اعتبارات جذب و افزایش یابد.

سال گذشته پنج شهر و ۱۲۵ روستای استان درگیر تنش شدید آبی بودند و آبرسانی با ۲۵ تانکر در مناطق روستایی و عشایری صورت گرفت.

کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های خروشان با وجود میزان بارندگی ۲ برابر میانگین کشوری مردم شهرهای مختلف آن با کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند و با گرم شدن هوا و فرارسیدن فصل تابستان آلام آن ها بیشتر می شود.

 استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و ۸ و نیم میلیارد مکعب رواناب در رتبه سوم کشور قرار دارد.متوسط بارندگی از مهر ماه ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۵۴۸ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۵ میلی متر بیشتر است. 

بیشترین بارش استان در ایستگاه سپیدار ۹۵۰ میلی متر و کم ترین به میزان ۲۷۷ میلی متر در ایستگاه بی بی حکیمه ثبت شده است.

در همین سالی که خشکسالی را بر آن اطلاق می کنیم میزان بارندگی استان ۲ برابر متوسط کشور بوده است.این میزان بارندگی باید گویای تابستانی پرآب برای کهگیلویه و بویراحمدی ها باشد در حالی که این چنین نیست و همچنان مردمان این دیار با تنش آبی مواجه هستند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

حجم ذخیره مخازن آب شهرهای استان ۱۳۱ هزار متر مکعب است. تعداد مخازن آب مناطق شهری استان ۵۳ باب مخزن بتنی استاندارد و تعداد مشترکان آبفای شهری ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک است. 

منابع تأمین آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شامل ۶۶ حلقه چاه و هفت دهنه چشمه است و بخشی نیز از طریق سد کوثر تأمین می شود. 

طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد هم اینک به ترتیب یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و ۳۲۰ کیلومتر است. 

۱۱ ایستگاه پمپاژ آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در شبانه روز ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را برای استفاده مشترکان مناطق شهری این استان پمپاژ می کنند. 

این استان با هشت شهرستان و ۱۷شهر ، نزدیک به ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.کمتر از ۴۴ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *