گذر از بحران خشکسالی با مدیریت اجرایی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور: با مدیریت اجرایی در عرصه منابع طبیعی و پوشش گیاهی کشور می‌توان از بحران خشکسالی عبور کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در چالوس گفت: حفظ پوشش گیاهی جنگل در عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیابانی برای سازمان جنگل‌ها بسیار مهم است و سپس باید به فکر احیاء و توسعه آن باشیم.

عباسعلی نوبخت ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که بر اساس مطالعات سازمان ملل در منطقه بسیار خشک و نیمه خشک دنیا قرار داریم و از طرفی نیز بر اساس مدل‌سازی‌هایی را که UNDP برای سال ۲۰۲۵ انجام داده است، بحران خشکسالی ۱۷ کشور دنیا را درگیر می‌کنند که این در سال ۲۰۴۰ به بالاترین حد خود می‌رسد.

او گفت: ایران هم جزئ ۱۷ کشور درگیر بحران خشکسالی است، اما با توجه به توانمندی‌هایی که در بخش دانشگاهی، تحقیقاتی و اجرایی وجود دارد اگر مدیریت اجرایی درست در عرصه‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی کشور داشته باشیم به بهترین شکل می‌توان بحران خشکسالی را مدیریت کرد.

نوبخت با بیان اینکه کل کشور ما به نوعی مدیون دو میلیون و چهار هزار هکتار سطح جنگلی شمال است، افزود: متأسفانه همیشه جنگل را به چشم چوب و کالا‌های بازاری دیدند در حال که جنگل کاربری‌های متعددی دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: هر هکتار از جنگل‌های شمال کشور به طور متوسط سالانه هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب را تولید و در خودش ذخیره می‌کند و سپس به تدریج در نیمه شمالی و جنوبی البرز آن را آزاد می‌کند.

او ادامه داد: نیمی از جمعیت ایران در قسمت شمالی و جنوبی البرز زندگی می‌کنند و حال اگر همین میزان آب تولیدی را ضرب در سطح جنگل‌های شمال کشور یعنی دو میلیون و چهار هزار هکتار کنیم، سه میلیارد و شش میلیون مترمکعب حجم آب تولیدی سالانه جنگل‌های شمال کشور است و بیشتر از میزان آبی است که طی چند سال پشت بزر‌گ‌ترین سد کشور یعنی کارون ۳ جمع می‌شود و این یکی از کاربری‌های حیاتی جنگل برای انسان و محیط‌زیست است.

نوبخت با تأکید بر اینکه جنگل‌های زاگرس نیز بسیار ارزشمند است و باید با حساسیت بالایی حفظ شود و مخالف تغییر کاربری‌های بیابان، جنگل و مرتع هستیم، عنوان داشت: باید ریل‌گذاری درستی برای حفظ و احیاء جنگل‌های کشور داشته باشیم و برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت برای آن طراحی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *