وضعیت سلامت محیط کشور چندان مطلوب نیست

رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: کشور ما متاسفانه از بُعد وضعیت سلامت محیط و شاخص‌های زیست محیطی در وضعیت چندان مطلوبی قرار ندارد و با میانگین‌های جهانی فاصله‌ی بسیاری دارد بطور مثال میزان تولید زباله در ایران ۱۰ برابر متوسط جهانی است.

دکتر محمد قنبری در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت هفته‌ی سلامت و تاثیر محیط در سلامتی انسان‌ها، اظهار کرد: در محیط سالم است که پرورش انسان‌های سالم اتفاق میافتد، هرجامعه توسعه یافته‌ای متشکل از انسان‌های سالم و توانمند آن جامعه است و توسعه‌ی پایدار، توسعه‌ای است که محور آن انسان باشد و موجب سعادت، تعالی و رشد سایر انسانها شود.

وی ادامه داد: افراد آگاه، منابع آیندگان را اعم از سلامت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و … به خطر نمی‌اندازند؛ بنابراین رشد پایدار را تضمین می‌کنند و توسعه را در تمامی زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌کنند.

وی افزود: در اصل، هر نسل باید منابع آب، هوا و خاک را حفظ کرده و برای نسل‌های آینده نگهداری کند و عوامل خطرزای سلامت در محیط را شناسایی کرده و در جهت بهبود آنها تلاش کند. 

قنبری در خصوص چالش‌های موجود در سلامت محیط نیز بیان کرد: توجه به سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره، دستیابی به انرژی پاک و کاهش آلاینده‌های محیطی و گازهای گلخانه‌ای، مدیریت سلامت آحاد جامعه در حوادث و بلایا، مدیریت مناسب و بهینه پسماندها و اهمیت دادن به تولید پاک در کالاهای مورد مصرف در جامعه، کاهش مصرف دخانیات در محیط‌های شهری و خانوادگی از جمله چالش‌های موجود در بحث سلامت محیط هستند که روز به روز اهمیت آن در جامعه بیشتر نمایان می‌شود.

وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از چالشهای موجود، گفت: ایجاد بستر مناسب در عمل آوری محصولات غذایی به‌صورت سالم و بهداشتی در حیطه کشاورزی، باغداری، دامپروری و نظایر آنها می‌تواند به سلامت و بهداشت مواد غذایی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به صنعت  و تکنولوژی بهره‌بردار از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی، باد، آب، هسته‌ای و انرژی گرمایی درون زمینی همراه با تولید محصولات کاربردی در زندگی بشری و ارتقاء فرهنگ استفاده از انرژی‌های پاک، می‌تواند در کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی و آلاینده موثر واقع شود.

رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی اضافه کرد: کسب دانش و آگاهی از سوی افراد جامعه در نحوه‌ی برخورد با حوادث و بلایای طبیعی از سوی ارگانهای ذی‌ربط مانند آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراکز بهداشتی و درمانی و جلب همکاری تمامی ارگانها در رشد و تعالی فرهنگ عمومی، حفظ منابع  انرژی ملی را در پی دارد و بر سلامت محیط نیز تاثیر وافری می‌گذارد.

وی متذکر شد: تغییر رفتار و عادت مردم در تولید زباله و مدیریت آن با هدف کاهش تولید پسماند از مرحله انتخاب کالا و اجناس خریداری شده تا مراحل مصرف و دفع نهایی با برنامه‌ریزیهای‌های سازمان‌های متولی نظیر شهرداری‌ها و سازمان مدیریت پسماند وضعیت موجود را بهبود می‌بخشد و از تحمیل بار آلودگی بر زمین می‌کاهد.

وی در پایان تاکید کرد: جلوگیری از گسترش صنعت تولید دخانیات و کاهش دسترسی آحاد جامعه به محصولات دخانی در جامعه، وضع قوانین بازدارنده در مقابل ترویج مصرف دخانیات و مهمتر از همه، درک واقع بینانه خانواده‌ها از عوارض و عواقب جسمانی و اجتماعی مصرف دخانیات در اشکال مختلف نظیر قلیان و سیگار ضروری بنظر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *