رابطه آلودگی هوا و حمله قلبی

رابطه آلودگی هوا و حمله قلبی

خبرگزاری آریا- محققان علوم پزشکی در دانشگاه ییل اعلام کردند آلودگی هوا با ذرات ریز آغازگر حملات قلبی می‌شود.


به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، محققان علوم پزشکی در دانشگاه ییل در آمریکا اعلام کردند آلودگی هوا با ذرات ریز آغازگر حملات قلبی می‌شود.
محققان می‌گویند حتی چند ساعت حضور در هوای آلوده نیز ممکن است به بروز حملات قلبی بیانجامد که البته این نوع حملات قلبی، مرگبار نیستند.
سکته قلبی شکل بسیار خطرناک حمله قلبی در سراسر جهان است و ذرات فراسبک UFP ذراتی به قطر ۱۰۰ نانومتر یا کوچک ترند و در مناطق شهری، دود وسایل نقلیه، منشا این ذرات هستند.
دکتر کای چین استایدار دانشگاه ییل می‌گوید بر اساس این مطالعه که نخستین مورد در نوع خود است مشخص شد حضور داشتند در هوای آلوده شهر‌ها حتی به میزان چند ساعت کوتاه نیز چنین اثر مخربی بر قلب دارد.
محققان آمریکایی با همکاری دانشمندان دانشگاه آگزبورگ در آلمان پرونده بیش از ۵ هزار و ۸۹۸ بیمار مبتلا به حمله قلبی را که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ دچار مشکل شده بودند بررسی کردند.
ماهیچه‌های قلب برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند.
حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند به شدت کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود.
این اتفاق به این علت می‌افتد که عروق قلبی که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند، باریک می‌شوند و باریک شدن این عروق نیز بر اثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر است که به آن‌ها پلاک گفته می‌شوند. این روند تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی‌ پیش می‌رود و به این روند، تصلب شرایین گفته می‌شود.
هنگامی‌ که قسمتی از پلاک‌های تشکیل شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن، لخته خون تشکیل می‌شود. این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود. هنگامی‌که ماهیچه‌های قلب، به علت عدم خون‌رسانی کافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شده اند، به این حالت ایسکمی‌ یا کمبود خون موضعی گفته می‌شود.
وقتی بر اثر ایسکمی‌ قلبی، قسمتی از ماهیچه‌های قلب آسیب ببیند یا از کار بیافتد، به این حالت حمله قلبی یا سکته قلبی گفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *