سازمان ملل: “آلودگی” بیش از کووید قربانی می‌گیرد

جدیدترین گزارش محیط زیستی سازمان ملل حاکی از آن است که “آلودگی” بیش از همه گیری کووید-۱۹ قربانی می‌گیرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، گزارش زیست ‌محیطی سازمان ملل که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، نشان داد: آلودگی ایجاد شده از طریق فعالیت شرکت‌ها و دولت‌ها باعث مرگ و میر بیشتری نسبت به بیماری کووید-۱۹ در جهان شده و اقدام فوری به منظور منع استفاده از برخی مواد شیمیاییِ سمی، ضروری است.

در این گزارش آمده است: آلودگی ناشی از آفت‌کش‌ها، پلاستیک‌ها و زباله‌های الکترونیکی، باعث نقض گسترده حقوق بشر و همچنین دستکم ۹ میلیون مورد مرگ زودرس در سال می‌شود و این موضوع تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

سازمان ملل: "آلودگی" بیش از کووید قربانی می‌گیرد

این درحالیست که بنابر آمار پایگاه اطلاع‌رسانی “ورلداُمتر”، تاکنون نزدیک به ۵.۹ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند.

” دیوید بوید”، نویسنده این گزارش، گزارشگر ویژه سازمان ملل، اظهار کرد: رویکردهای کنونی به کار گرفته شده برای مدیریت خطرات ناشی از آلودگی و مواد سمی شکست خورده اند که منجر به نقض گسترده حق برخورداری از یک محیط پاک، سالم و پایدار می شود.

ضرورت منع استفاده از ۲ ماده شیمیایی سرطان‌زا

در این گزارش بر ممنوعیت استفاده از پلی فلوروآلکیل و پرفلوئوروآلکیل، دو ماده ساخت بشر که در محصولات خانگی مانند ظروف نچسب کاربرد دارد، تاکید شده چرا که با خطر ابتلا به سرطان مرتبط بوده و به آنها «مواد شیمیایی پایدار» لقب داده شده است زیرا به راحتی تجزیه نمی شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین در این گزارش بر پاکسازی مکان های آلوده و در موارد شدید، نیاز احتمالی به برنامه هایی برای جابجایی جوامع آسیب دیده از این مناطق آلوده که بسیاری از آنها فقیر، حاشیه نشین و بومی هستند نیز توصیه شده است.

سازمان ملل: "آلودگی" بیش از کووید قربانی می‌گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *