توصیه‌های جهاد کشاورزی برای پیشگیری از خسارات سرمازدگی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سرمازدگی یکی از سوانح طبیعی بوده که سالانه خسارات فراوانی را به ویژه در فصل بهار و شکوفه‌زدن درختان به بخش کشاورزی وارد می‌کند.

با توجه به صدور هشدار نارنجی برای بیشتر شهرستان‌های استان و احتمال سرمازدگی به سبب کاهش شدید دما، توصیه‌هایی توسط سازمان جهاد کشاورزی نیز صادر شده تا از این خسارات تا حدی جلوگیری شود.

«جواد نخعی» کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: مطابق با بررسی‌های صورت گرفته از امروز سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه هفته جاری با نفوذ دمای سرد و استقرار سامانه پرفشار جوی شاهد کاهش سرما و یخبندان در منطقه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: تشدید سرما به گونه‌ای خواهد بود که صبح چهارشنبه کمینه دمای صفر و کمتر از صفر درجه سلسیوس به ویژه در شهرستان‌های سربیشه، قاین، درمیان، بیرجند و زیرکوه و همچنین مناطق مرتفع شهرستان‌های فردوس، سرایان و خوسف پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خطر سرمازدگی و خسارت به بخش کشاورزی وجود دارد، گفت: همچنین برای سه‌شنبه وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک به ویژه برای نیمه شرقی استان قابل پیش‌بینی بوده البته در مرز شرقی وزش باد خیلی شدید سبب کاهش دید افقی می‌شود.

نخعی خاطرنشان کرد: به طور کلی فردا کاهش دما در طول روز در نواحی شرقی استان تا حدود ۱۰ درجه کاهش می‌یابد و همچنین کمینه دما در صبح روز چهارشنبه در شهرستان‌های قاین و سربیشه بین دو تا سه درجه زیر صفر و برای درمیان یک تا دو درجه زیر صفر و برای بیرجند صفر درجه خواهد بود.

«عبدالرضا رضایی» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: با توجه به وضعیت سرما و یخبندان که در استان پیش‌بینی شده توصیه می‌شود یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای کشاورزان و باغداران آبیاری باغات است.

وی تصریح کرد: برای کشاورزان در مکان‌هایی که امکان آبیاری داشته آبیاری غرقابی باغات و مکان‌هایی که دارای سیستم‌های آبیاری تحت فشار بوده روشن کردن سیستم‌های آبیاری و همچنین اسپره کردن آب با سم‌پاش و ایجاد مه با دستگاه‌های مه‌ساز می‌تواند سبب تعدیل دما و کاهش خسارات شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: استفاده از بخاری‌های باغی و آتش زدن باقی مانده‌های گیاهی و سوخت‌های مایع و جامد نیز می‌تواند خسارات را کاهش دهد.

رضایی خاطرنشان کرد: همچنین کودهایی به عنوان ترکیبات اسید آمینه وجود دارند که کشاورزان می‌توانند با استفاده از آن‌ها حتی یک روز بعد از سرما تا حدودی میزان خسارت را کاهش دهند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *