بیش از ۹۲ درصد مساحت سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: با وجود بارش ها و ایجاد سیلاب ها در دی‌ماه سال جاری، خشکسالی همچنان در استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

محسن حیدری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نرمال شدن میزان بارش استان در سال زراعی جاری افزود: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده (SPEI)، در مدت زمان یکساله تا پایان دی‌ماه سال جاری، ۹۲.۶ درصد از مساحت استان سیستان و بلوچستان درگیر پدیده خشکسالی است که در سیستان این مقدار۹۶.۳ درصد مساحت و در منطقه بلوچستان ۹۰.۳ درصد مساحت آن می باشد.

وی مناطق تحت تأثیر پدیده خشکسالی در دوره یکساله تا پایان آذر ۱۴۰۰ بر اساس شاخص SPEI را ۹۳.۸عنوان کرد و بیان داشت: بارندگی های دی‌ماه تنها ۱.۲ از مساحت استان را از خطر خشکسالی رهانیده که در مقایسه با میزان کل بسیار ناچیز و قابل اغماض است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ضمن ابراز نگرانی از ادامه دار بودن روند خشکسالی در استان گفت: در مدت زمان یکساله تا پایان آذر سال جاری، ۳۶.۱ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی شدید و ۳۳.۱ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید بوده که این مقادیر در دی‌ماه ۱۴۰۰ و با وجود بارندگی های سیل آسا به ترتیب به ۳۷.۳ درصد و ۲۱.۲ درصد تغییر پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *