کاهش بارندگی از ابتدای سال آبی در قم

میزان بارندگی در استان قم از ابتدای مهر تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش یافته است.

به گزار خبرگزاری صداوسیما، مرکز قم، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون را ۷۹ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته کاهش ۷.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

سال آبی گذشته میزان بارندگی در قم ۸۵ میلی متر ثبت شد.

وی با اشاره به افت سطح آب زیرزمینی در استان گفت: در دشت علی آباد قم سالانه حدود ۱۱۴ سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی را داریم که می‌طلبد در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

آقای اصغری همچنین از بهره برداری مرحله دوم تصفیه خانه آب شرب استان قم در دودهک خبر داد و گفت: از برکات سفر رئیس جمهور به قم این بود که مصوب شد منابع مالی لازم برای بهره برداری کامل این طرح تامین شود تا قبل از شروع فصل گرما به بهره برداری برسد.

تاکنون برای بهره برداری تصفیه خانه آب آشامیدنی قم یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

این تصفیه خانه، ظرفیت تصفیه حدود ۷ هزار لیتر آب در ثانیه را دارد.

ابراهیم معتمدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم از الزام شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب برای ارائه برنامه چهار ساله در زمینه حفظ منابع آب خبر داد و گفت: در جلسه آینده شورا که قبل از سال برگزار می‌شود، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب موظف شدند برنامه ۴ ساله خود در حوزه‌های مختلف ازجمله نحوه مصرف آب شرب، تامین آب صنعتگران، حقابه‌ها و مصرف بهینه آب کشاورزی را تدوین و ارائه کنند تا برنامه ریزی‌های منظم و دقیقی در این خصوص انجام شود.

وی افزود: به زودی با وزیر نیرو در زمینه گرفتن منابع لازم جهت اصلاح شبکه، مدیریت پساب‌ها و… جلسه‌ای را خواهیم داشت.

کیفیت آب آشامیدنی مناطق مسکونی، استفاده کشاورزان از حقابه ها و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی از دیگر مباحثی بود که در این جلسه با حضور برخی از کشاورزان بحث و تبادل نظر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *