آبخیزداری از عوامل مهم در کاهش خسارات سیل و خشکسالی

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:آبخیزداری و آبخوان داری یکی از عوامل مهم در کاهش خسارات ناشی از سیل و خشکسالی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، محسن یوسفی با بیان اینکه بر اساس اسناد و شواهد موجود هرجا سازه آبخیزداری بالا دست قنات و منابع آبی داشتیم آن روستا نسبت به روستا‌های دیگر کمتر با اثرات خشکسالی مواجه شده است افزود: سازه آبخیزداریT منبع آبی روستا‌ها را تغذیه می‌کند.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: درخواست‌های مردم برای احداث سازه‌های آبخیزداری در بالا دست قنات یا چاه آب کشاورزی در سه سال اخیر از ۲۰۰ درخواست به هزار و دو هزار مورد رسیده است.

یوسفی گفت: بر اساس آمار سال‌های مختلف، هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری ۵۳۰ متر مکعب استحصال آب در هر سال به دنبال دارد؛ از فرسایش ۹ تن خاک در هکتار جلوگیری می‌کند و کنترل رسوب را به میزان۶ تن در هکتار مدیریت می‌کند، همچنین اجرای هر هکتار آبخیزداری در بحث دامداری باعث افزایش ۱۲۰ کیلوگرم علوفه در هکتار می‌شود.


وی گفت: سازه آبخیزداری شهرک هاشمیه در بالا دست سطح عظیمی از اراضی کشاورزی و جاده مواصلاتی بیرجند، سرایان، فردوس و چندین روستا اجرا شده که در سیل ناشی از بارندگی اریبهشت امسال و چند روز اخیر به بهترین شکل از وقوع خسارات سنگین جلوگیری کرد.

به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این طرح ۸ میلیارد تومان هزینه شده، در حالی که اگر این سازه‌ها اجرا نمی‌شد، به زیرساخت‌های پایین دست بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد می‌شد.

یوسفی با اشاره به اهمیت مکان یابی در اجرای سازه‌های آبخیزداری گفت: مکان یابی سازه‌ها در بالا دست منابع آبی باشد باعث شده قنات‌هایی که در طول ۲۰ سال به مرور خشک شده بودند، با بارندگی و اجرای سازه آبخیزداری، مجدد احیا و منجر به برگشت جمعیت آن روستا شود.

وی با بیان اینکه درسال‌های ۹۷، ۹۸ و۹۹ از اعتبارات صندوق توسعه ملی حدود ۷۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است افزود: با این مبلغ ۲۶۰ سازه اعم از خاکی و سنگی با حجم ۶ میلیون و ۵۰۰ متر مکعب اجرا شده که بر ۴۰۲ منبع آبی تاثیر گذاشته است.


یوسفی گفت: این منابع آبی ۳۶ هزار خانوار را با جمعیت ۱۱۰ هزار نفر پشتیبانی می‌کند، یعنی با ۷۲ میلیارد تومان در سه سال توانسته ایم باعث کاهش مهاجرت و ماندگاری این جمعیت در روستا‌ها و البته افزایش درآمد آن‌ها شویم.

به گفته معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی حجم عملیاتی این طرح‌ها یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب بود که ۲۵۹ روستا را شامل می‌شود.

خراسان جنوبی دو هزار و ۱۷۶ سازه دارد که حجم آبگیری آن‌ها حدود ۸۳ میلیون متر مکعب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *