نفس دشت‌های خراسان جنوبی به شماره افتاد/ بحران خشکسالی راهکار نوین می‌طلبد

خشکسالی پس از چندین سال ماندگاری در خراسان جنوبی بسیاری از دشت‌های آن را نابود ساخته و در تمام نقاط استان ریشه دوانده است، مبارزه با این بحران نیازمند ارائه راهکارهای نوین است.

خشکسالی سال‌های مدیدی است که میهمان خراسان‌جنوبی بوده و هر روز مشکلات مردم این استان به ویژه کشاورزان را بیشتر و بیشتر می‌کند.


متأسفانه قهر آسمان تنها مشمول انسان ها نشده بلکه پوشش گیاهی این استان را نیز بسیار تحت تأثیر قرار داده و آن را نابود ساخته است.


کاهش بیش از حد نزولات جوی سبب برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در این استان شده که این امر خود سبب فرونشست زمین و ترک خوردگی های عمیقی در برخی از دشت ها شده است.

۳۵ دشت خراسان جنوبی با خشکسالی به نقطه بحران رسیده اند

خراسان جنوبی از سال ۱۳۷۸ با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و قهر آسمان و طبیعت ۳۵ دشت را به نقطه بحران رسانده و امسال هم با تشدید این بحران ۹۰ درصد مراتع نابود می شود.

در حال حاضر با وجود خشکسالی مسئله آب مهم ترین مسئله در خراسان جنوبی بوده که زندگی تمام مردم را متأثر از خود ساخته به طوری که در برخی از مناطق پدیده مهاجرت بسیار چشمگیر شده است.

کشاورزی، دامداری، صنعت و تمامی بخش ها از آسیب های خشکسالی در خراسان جنوبی در امان نمانده اند که متأسفانه این امر هر روز تشدید می گردد.

مسؤولان در رابطه با آسیب های خشکسالی چاره اندیشی کنند

اسماعیل بیجاری یکی از اهالی عشق آباد طبس در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: سال گذشته تنها در آذرماه اندکی بارندگی در این منطقه داشته ایم و بعد از آن دیگر هیچ بارانی نیامد است.

وی با بیان اینکه افراد زیادی که ساکن این منطقه بوده به دلیل خشکسالی و از دست دادن شغل و حرفه خود مجبور به مهاجرت شده اند و این منطقه را ترک کرده اند، افزود: این موضوع سبب خالی از سکنه شدن این منطقه در آینده نزدیک خواهد شد که باید مسؤولان مربوطه نسبت به این موضوع چاره ای بیاندیشند.

جوانان تمایلی برای ماندن ندارند

غلامرضا اسکندری از اهالی یکی از روستاهای سرایان نیز در ادامه در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: شغل بسیاری از مردم این روستا کشاورزی بوده که متأسفانه بخش اعظمی از آن را از دست داده اند.

وی گفت: بسیاری از درختان بادام در این منطقه از بین رفته و درختانی که باقی مانده نیز هر ساله علی رغم سم پاشی آفت زده و محصولات آن از بین می رود.

اسکندری با اشاره به اینکه جوانان دیگر تمایلی به ماندن در روستاها با این شرایط را ندارند، یادآور شد: بحران خشکسالی بسیاری از دشت های این شهرستان را نابود ساخته و عارضه فرونشست زمین آسیب فراوانی به این منطقه وارد ساخته است.

کاهش ۶۲ درصدی بارندگی خراسان جنوبی

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: خراسان جنوبی کم بارش ترین استان کشور بوده، به طوری که سهم استان از میانگین بارشی ۵۹ روز گذشته از سال آبی جاری تنها ۲.۷ میلی متر بوده است.

علیرضا خندان رو با اشاره به اینکه میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت در استان کاهش چشمگیری داشته است، تصریح کرد: در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ میانگین بارندگی استان ۶۱ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل آن ۶۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۶ درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود شرایط بارندگی زمستان نرمالی نسبت به بلندمدت در استان را شاهد باشیم.

کاهش ۹۹ درصدی سطح آب منابع آبی در دشت خضری

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز در ادامه اظهار داشت: میزان افت سالانه منابع آبی استان ۲۵ سانتی متر بوده که این امر در منابع آب زیرزمینی موجب پدید فرونشست زمین شده است.

سعید سروری با بیان اینکه سطح آب در استان کاهش چشمگیری داشته و رکورد دار آن دشت خضری با کاهش ۹۹ درصدی افت سطح آب بوده است، یادآور شد: عوارض مهم افت سطح آب در استان فرونشست زمین و کاهش دبی چاه ها بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد ظرفیت ذخایر سدهای استان خالی بوده و در شرایط کاملا نامطلوبی قرار دارد.

۸۰ درصد ظرفیت ذخایر آبی سدهای خراسان جنوبی خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه از ۵۷ میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای ذخیره‌ای استان کمتر از ۱۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی وجود دارد، گفت: این میزان ذخیره آبی در سدها کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت سدهای استان بوده که نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد سدها خالی هستند.

سروری از افزایش ۲۴ درصدی کسری مخزن آبخوان‌های خراسان جنوبی از مهرماه ۱۳۹۹ تا مهرماه جاری نسبت به سال آبی ماقبل آن خبر داد و افزود: این میزان کسری به ۱۲۵.۲۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: کاهش ۴۸ درصدی بارش در سال آبی گذشته یکی از عوامل اصلی افزایش کسری مخزن آبخوان ها در استان بوده است.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسا جنوبی خاطرنشان کرد: دشت سرایان و بشرویه به ترتیب با کسری مخزن ۱۶ و ۱۴ میلیون مترمکعب بیشترین کسری مخزن استان را به خود اختصاص داده‌اند.

خشکسالی با تمام افت و خیزهایش زندگی مردم استان را تحت تأثیر قرار داده و خواهد داد بنابراین مدیریت بهینه مصرف آب در تمامی بخش های مصرفی اعم از خانگی، کشاورزی و صنعتی امر لازم و ضروری بوده و باید با استفاده از راهکارهای نوین از هدررفت آب جلوگیری کنیم تا بلکه بتوانیم این بحران را به سلامت پشت سر بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *