همدان خشکسالی بی سابقه در ۴۵ سال اخیر را تجربه کرد

سرپرست اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: طی ۴۵ سال گذشته همدان در سال جاری خشکسال ترین سال را تجربه کرد که زنگ خطر و تهدید جدی برای منطقه است.

به گزارش ایسنا، حسین عابد دوشنبه اول آذر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تغییر اقلیم از چالش‌های مطرح در ایران و مورد توجه مسئولان است، گفت: موضوع خشکسالی و کمبود بارش در استان همدان از اصلی‌ترین مشکلات ایجاد شده است.

وی ادامه داد: همدان تا سال ۹۹ با بحران کم آبی مواجه نبود اما اکنون با شرایط به وجود آمده با همه مراکز و ارگان‌ها برای رفع این موضوع و فرهنگ‌سازی در راستای تغییر اقلیم و راه‌های مقابله با آن قدم برمی‌داریم.

عابد به موضوع خشکسالی در استان اشاره کرد و افزود: توان اقلیمی یک منطقه حدی دارد و اگر به این مسئله برسیم که توان منطقه برای استفاده چقدر است راه درست را برای حفاظت از اقلیم در پیش گرفته ایم.

وی تصریح کرد: افزایش گرما، کمبود بارش و خشکسالی از مشکلات و رکوردهای امسال استان بوده است که به دنبال این موارد مشکلاتی برای زندگی شهروندان پیش می‌ آید که اصطلاحا به آن “خشکسالی اجتماعی ” گفته می‌شود.

عابد در ادامه اظهار کرد: بسیاری از امورات جزئی و کلی کشور تابع مسائل هواشناسی است و اگر به این اصل در همه امور کشور دقت شود می‌توان جلوی بسیاری از مخاطرات و مشکلات را گرفت یا به درستی با آن مقابله کرد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان هواشناسی وظیفه حفاظت از جان و مال مردم در برابر مخاطرات طبیعی را دارد و همواره تلاش می‌کند در هر حال دقیق‌ترین و بروزترین اطلاعات و داده‌ها را در اختیار مردم قرار دهد.

عابد مطرح کرد: در دنیا ۴۲ مخاطره وجود دارد که ۳۲ نمونه از آن در بحث آب و هواشناسی است و از ابتدای امسال ۱۶ مورد هشدار صادر کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: هشدارها به سه رنگ زرد برای آگاهی، نارنجی برای آمادگی و قرمز برای مقابله صادر می‌شود و از ابتدای آبان ماه چهار هشدار در بحث آگاهی از بارش صادر شده که خوشبختانه تحقق یافته است.

عابد ادامه داد: این هشدارها در بحث حمل و نقل، سفرهای جاده‌ای و تردد در کوهستان‌ها در راستای کمک به مردم و مسئولان برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار صادر می‌شود.

این مقام مسئول از بازدید مستمر از ایستگاه‌ها برای بالا بردن دقت در گزارشات و اطلاعات خبر داد و اضافه کرد: اطلاعات هواشناسی بر حسب پیش بینی هستند و شرایط جوی دائما در حال تغییر و حرکت هستند و این قضیه گاهی باعث می‌شود آنگونه که پیش بینی شده وضعیت پیش نرود اما ما تلاش خود را برای با خبر کردن مردم از اطلاعات لحظه‌ای می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *