پروژه‌های انتقال آب نتیجه بحران‌سازی‌های کاذب است

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح‌های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری نتیجه بحران‌سازی‌های کاذب است.

مرتضی درخشان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به اینکه طرح‌های انتقال آب از چهارمحال و بختیاری نتیجه بحران‌سازی‌های کاذب است، گفت: برای مثال طی دو سال گذشته حدود چهار میلیارد متر مکعب آب از سد زاینده‌رود تخلیه کردند که این آب می‌توانست پنج سال نیاز کل حوضه را تامین کند و تنها دلیل این کار توجیه طرح‌های انتقال آب است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر در حوزه زاینده‌رود مشکل آب شرب وجود ندارد، آب شرب مورد نیاز برای کل این استان نه فقط حوضه زاینده‌رود سالانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب است در صورتی که از چهارمحال و بختیاری سالانه ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب بنام شرب برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: پروژه بهشت‌آباد اگر اجرایی شود فاجعه بزرگی گریبانگیر استان چهارمحال و بختیاری خواهد شد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این پروژه مجوز محیط زیستی ندارد و هیچ‌گاه به صورت شفاف با اجرای آن موافقت نشده است، عنوان کرد: هنوز نیاز آبی استان ما تأمین نشده است.

استان همجوار در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری رتبه آخر کشور است

وی گفت: چهارمحال و بختیاری رتبه دوم کشور را در حوزه اجرای سیستم نین آبیاری دارد در حالی که برخی از استان‌های پایین دست در رتبه‌های آخر قرار دارند.

وی اظهار داشت: بر اثر احداث تونل سوم کوهرنگ ۱۶ حلقه چشمه و قنات خشکیده است و مسئولان استان همجوار متعهد شده بودند که اگر چنین شد ۱۷ میلیون متر مکعب آب را برگردانند اما این تعهد تاکنون عملی نشده است.

عدم پایبندی به تعهدات در احداث سد کوهرنگ سه

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری افزود: در احداث سد کوهرنگ سه به تعهدات خود عمل نکردند و پول زمین‌های مردم مظلوم منطقه بیرگان را هنوز پرداخت نکرده‌اند و حتی اجازه ساخت و ساز نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: در پروژه‌های انتقال آب نخست باید نیازهای بالفعل و آینده مبدأ دیده شود و اگر آب مازادی وجود داشت طبق قوانین و مجوزات لازم منتقل شود در صورتی که هیچ آبی برای انتقال وجود ندارد.

درخشان خاطرنشان کرد: در پایین دست حوضه کارون و بهشت‌آباد کشاورزان حق‌آبه‌بر هستند ما نمی‌توانیم زندگی و معیشت و شغل این افراد را نابود کنیم.

طرح‌های کشاورزی در حوزه زاینده‌رود به بهانه نبود آب متوقف شده

وی گفت: کشاورزان ما در حوضه زاینده‌رود ۳۱ طرح کشاورزی با نیاز آبی ۲۷ میلیون مترمکعب و ایجاد بیست هزار اشتغال دارند و کلی هزینه کرده‌اند و منبع تأمین این آب از تونل کوهرنگ ۲ و سهم استان است اما به بهانه نبود آب متوقف شده است آن وقت عده‌ای دارند فشار می‌آورند که آب را منتقل کنیم.

سیاست‌های کلان آبی کشور به نفع استان همجوار است

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: استان ما سالیانه حدود ۶۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۶ میلیون متر مکعب برای شرب از زاینده‌رود آب برداشت می‌کند که در طی سال جاری ۳۰ درصد هم صرفه جویی کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *