خشکسالی ۱۵ هزار هکتار از باغات استان کرمانشاه را تهدید می‌کند

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ۱۵ هزار هکتار از باغات استان در معرض خشکسالی هستند که پنج هزار هکتار مشکل شدید دارند و مردم با تانکر به آنها آبرسانی می‌کنند.

«نوربخش حاتمی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: عمده محصولات باغات ما به خصوص در مناطق اورامانات از چشمه‌ها و قنوات مشروب می‌شوند در حالی که  ۸۰ تا ۱۰۰ درصد چشمه‌ها به خصوص در پاوه و جوانرود یا خشک شده‌اند و یا مقدار آبشان قابل بهره‌برداری نیست.

او کم آبی منطقه ریجاب و آسیب به باغات این منطقه به خصوص زیتون را دیگر نمونه خسارت خشکسالی عنوان کرد.

تا ۹۰ درصد محصولات دیم از خشکسالی آسیب دیده‌اند

حاتمی در ادامه به خسارت خشکسالی به محصولات دیم نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ۷۰ درصد محصولات زیر کشت ما دیم هستند لذا خشکسالی بیشترین آسیب را به این بخش زده است.

او گفت: در محصولاتی مانند گندم، جو و غلات به شدت کاهش محصولات داشته‌ایم به گونه‌ای که محصولات دیم مناطق گرمسیری را به طور کامل از دست داده‌ایم.

وی همچنین خسارت محصولات دیم در مناطق معتدل استان را بین ۳۰ تا ۹۰ درصد اعلام کرد.

سرمازدگی، پراکنش نامناسب بارندگی و از دست رفتن ۱۰۰ هزار تن علوفه مراتع

مشکل سرمازدگی محصولات آبی دیگر موضوعی بود که این مقام مسوول به آن اشاره کرد و بیان داشت: سرمازدگی فروردین ماه خسارت زیادی به محصولات آبی ما وارد کرده است.

حاتمی ادامه داد: جدای از کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی بارندگی در استان، پراکنش نامناسب بارندگی دیگر مشکل ما بود و در مجموع می‌توان گفت بعد از فرودین ماه بارندگی موثری در سطح استان نداشتیم.

وی یکی دیگر از اثراث منفی خشکسالی امسال را از دست رفتن ۱۰۰ هزار تن علوفه مراتع استان اعلام کرد و افزود: به همین دلیل در تامین علوفه دامداران مشکل داریم و عشایر ما علاوه بر مشکل علوفه حتی مشکل تامین آب شرب نیز دارند.

کاهش ۳۴درصدی بارش ها در استان

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه امسال با کاهش ۳۴ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه است و آخرین بارش موثر استان کرمانشاه مربوط به اسفند ماه سال ۹۹ می باشد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی استان، بهار امسال کم باران‌ترین بهار در ۷۰ سال گذشته کرمانشاه بود و کاهش بارش ها در نهایت منجر به کاهش ۶۰ درصدی روان آب ها و کاهش ۷۰ درصدی آب چشمه ها در کرمانشاه شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده میزان آب های زیر زمینی استان نیز با کاهش ۳۰ درصدی روبه رو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *