برف، کولاک و سرما در راه کردستان

برف، کولاک و سرما در راه کردستان

طبق پایش نقشه‌های هواشناسی آسمان کردستان در پنج روز آینده شاهد بارش برف، وزش باد شدید، بروز کولاک و سرما خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی و خروجی مدل‌های عددی، از اواخر وقت پنجشنبه ۱۷ بهمن تا روز دوشنبه ۲۱ این ماه یک سامانه بارشی فعال آسمان استان را فرا می‌گیرد.

علی پناهی افزود: این سامانه سبب براش برف و باران (از روز شنبه عمدتا برف)، وزش شدید باد، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، مه و کاهش دمای هوا می‌شود و فعالیت آن در نیمه غربی شامل بانه، مریوان، سروآباد، منطقه اورامان، سقز و منطقه سرشیو از شدت بیشتری برخوردار باشد.

وی گفت: مقدار بارش‌ها بارش باران و آب حاصل از برف در نیمه غربی به طور متوسط ۴۰ تا ۷۰ میلی متر و در سایر نقاط نیز ۱۰ تا ۲۰ میلی متر پیش بینی می شود.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کردستان یادآور شد: بارش برف و باران، وزش شدید باد حداکثر ۹۰ کیلومتر در ساعت، کولاک برف، مه و کاهش دید از مخاطره‎های این سامانه بارشی در استان است که اثراتی همچون لغزندی جاده‌ها، کاهش دید در اثر کولاک و برف و مه، اختلال در تردد جاده و افزایش مصرف حامل های انرژی را در پی خواهد داشت.

پناهی گفت: با وجود اینکه هوای کردستان تا روز جمعه روند افزایشی دارد اما از روز شنبه روند کاهشی به خود میگیرد که پیش بینی می شود دمای هو تا روز دوشنبه نسبت به روز جمعه  کاهش محسوسی داشته باشند.

وی افزود: پرهیز از سفرها و ترددهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، پرهیز از تردد در جاده‌های روستایی و کوهستانی به ویژه در طول شب، تنظیم دما و رطوبت مرغداری ها و گلخانه ها، صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی گاز و برق از جمله توصیه های هواشناسی در ای این مدت است.

میزان بارندگی در کردستان از ابتدای مهر تا ۲۹ آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل با ۴۱ درصد کاهش از ۱۰۱ میلی‌متر به ۶۱ میلی‌متر رسید.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *