در متن موج پنجم شیوع بیماری ویروس کرونا هستیم

استاندار تهران گفت: ما در متن موج پنجم شیوع بیماری ویروس کرونا هستیم و با گذشته فرق دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محسنی بندپی در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا افزود: موج پنجم کرونا چه در بحث شدت بیماری زایی و چه در بحث افزایش همزمان بیماران با موج‌های قبلی متفاوت است.
وی افزود: در موج پنجم، مراجعان سرپایی، بستری عادی و بستری ویژه و چه در بحث فوت ناشی از این بیماری همزمان رخ می‌دهد در حالیکه در پیک‌های قبلی همزمان رشد نداشتیم یعنی ابتدا سرپایی اوج می‌گرفت و کم می‌شد و بعد از آن بستری افزایش پیدا می‌کرد، بستری کم می‌شد و فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کرد که اکنون هر سه شاخص همزمان بالا می‌رود.
وی گفت: در استان در نوزدهم تیرماه هزار و ۶۹۱ بیمار بستری داشتیم که دیروز به ۱۸۵۲ بستری رسید و این زنگ خطر است.
استاندار تهران افزود: مشکل بعدی ما بحث رهگیری بیماران و تست‌های پی سی آر یا تشخیص این بیماری است که نیاز به پشتیبانی دارد تا تشخیص‌ها به موقع انجام شود.
محسنی بندپی همچنین به میزان رعایت دستورالعمل‌های در تهران اشاره کرد و ادامه داد: آمار ۳۷ درصد صحیح نیست چرا که روز شنبه آمار ۷۲ درصد به بالا مطرح بود.
وی افزود: نه آمارسازی می‌کنیم و نه اینکه تصمیم نادرست دیگران به گردن ما بیفتد.
محسنی بندپی گفت: ما پول واکسن‌ها را دادیم، اما کشور‌های استکباری هنوز به ما واکسن ندادند بنابراین ما متناسب با واکسن موجود دو سال به دو سال گروه سنی واکسیناسیون را اعلام می‌کنیم، اما از جای دیگری یک دفعه ۶۵ سال به بالا مطرح می‌شود که مسلم است وقتی هنوز ۶۸ سال به بالا به اتمام نرسیده است اگر ۶۵ سال به بالا برای واکسیناسیون مراجعه کنند، دچار مشکل می‌شویم.
وی افزود: پیشنهاد ما این است برای جامانده‌های ۷۰ سال به بالا هر دانشگاه یک مرکز را اختصاص دهد تا بتوانیم جامانده ۷۰ سال به بالا نداشته باشیم.

ملاک ما برای تزریق واکسن ۶۸ سال به بالاست

استاندار تهران با اشاره به افزایش آمار بیماران سرپایی، بستری‌ها و فوتی‌ها به صورت همزمان گفت: ملاک ما برای تزریق واکسن گروه ۶۸ سال به بالاست.
آقای انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با کرونا استان تهران افزود: موج پنجم شیوع کرونا ویروس با سایر پیک‌ها از لحاظ افزایش همزمان آمار‌ها متفاوت است و اگر اثربخشی درمانگاه‌های سرپایی را مشاهده کردیم باید نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم، چون دو فرماندار ورامین و پردیس در استان تهران با اینکه واکسن زده اند دچار این بیماری شده اند.
وی ادامه داد: سازمان‌های بیمه گر باید موظف باشند هزینه‌های تزریق آمپول رمدسیویر را به موقع پرداخت کنند و منابع دیگری از وزارت بهداشت و دولت برای این موضوع اختصاص پیدا کند. در گزارش روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل آنکه تست‌های PCR نسبت به قبل از نصف هم کمتر شده است، اعلام شد در یک استانی تعداد مبتلایان کاهش پیدا کرده است در حالیکه در تهران روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ بیمار بستری اضافه می‌شود. باید تست‌های PCR فراگیر شود تا تشخیص‌ها به موقع انجام شود.
محسنی بندپی درباره واکسیناسیون نیز گفت: هر چه مقاطع سنی برای واکسیناسیون پایین‌تر می‌آید جمعیت آن‌ها بیشتر می‌شود و لذا تصمیم گرفته شد که مقاطع سنی به صورت دو ساله اعلام شود، اما به ناگهان در سامانه ۶۵ سال به بالا را اعلام کردند.
وی گفت: وقتی این موضوع اعلام می‌شود مگر امکان دارد که واکسن برای ۶۵ سال به بالا‌ها تزریق نشود، این در حالی است که ۴۴۸ هزار نفر ۶۵ سال به بالا داریم، اما فعلا ملاک برای تزریق واکسن ۶۸ سال به بالا باید باشد.
استاندار تهران با تاکید بر اینکه نباید فاصله گذاری اجتماعی نادیده گرفته شود، افزود: فرودگاه‌ها و مراکز مسافربری برون شهری از مکان‌هایی است که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پایین است و باید به مسئولان آن‌ها تذکر لازم داده شود.
وی گفت: امیدواریم با هماهنگی و هم افزایی و تشدید نظارت‌های نیروی انتظامی با همکاری گروه‌های صنفی انجام شود، همچنین ۸۰ مرکز واکسیناسیون اگر واکسن به آن‌ها داده شود آمادگی دارند کار را با سرعت بیشتری انجام دهند.

نظارت بر فاصله گذاری اجتماعی در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری تشدید می‌شود

استاندار تهران بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک تا پوشش کامل واکسیناسیون کرونا تاکید کرد و گفت: نظارت بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری تشدید می‌شود.
انوشیروان محسنی بندپی در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران افزود: دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آن‌ها پایین است از جمله فرودگاه ها، پایانه‌های مسافربری برون شهری برای انجام تکالیف در شرایط قرمز کرونایی توجیه می‌شوند.
استاندار تهران افزود: تزریق رمدسیویر بهنگام و به موقع انجام می‌شد که به سبب مسائل مالی متوقف شد و دو پیشنهاد مطرح شد تا سازمان‌های بیمه گر هزینه آن را در کوتاه‌ترین زمان به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز کنند یا منابع از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت در اختیار قرار گیرد.
محسنی بندپی گفت: وزارت بهداشت تقویم واکسیناسیون گروه‌های سنی را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهد تا برای نوبت دهی در مراکز ۸۰ گانه استان اقدام کنند و از صف‌های طولانی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *