ارزیابی خسارت دیم‌کاران استان اردبیل بر اثر خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: عوامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی کار بررسی و ارزیابی میزان خسارت وارده به اراضی دیم استان را بر اثر خشکسالی آغاز کردند.

خلیل نیکشاد ۲۲ خرداد در جریان بازدید از مزارع شهرستان بیله‌سوار اظهار کرد: بیشترین خسارت در اراضی دیم استان در شهرستان بیله‌سوار و گرمی به زارعین پرتلاش وارد شده که با توجه به تداوم خشکسالی امیدواریم جبران خسارت به موقع و از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی انجام شود.

وی به روند کاهش تولید محصول استراتژیک گندم اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها میزان تولید گندم در این استان تا ۳۵۰ هزار تن کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به آغاز برداشت گندم در مزارع شمال استان اشاره کرد و افزود: شهرستان بیله‌سوار که خود به انبار غله معروف است، با کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی تولید گندم روبه‌روست و در جو و سایر غلات نیز همین کاهش تولید را شاهد هستیم.

نیکشاد سطح زیر کشت گندم استان را ۲۹۵ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: ۵۵ هزار هکتار از این اراضی آبی و مابقی دیم هستند که کار برداشت محصول در اراضی آبی نیز طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

وی به افزایش دو درجه‌ای دمای هوا در دو ماه گذشته اشاره کرد و گفت: خشکسالی شدیدی را در مناطق شمالی و جنوبی استان شاهد هستیم که بیشترین خسارت را به عرصه کشاورزی و تولیدات محصولات متنوع در این حوزه وارد کرده است.

نیکشاد از کشاورزان خواست تا نسبت به نگهداری بذر برای کشت پاییزه اقدام کنند چرا که با توجه به شرایط خشکسالی تهیه بذر برای سال زراعی آینده با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: امیدواریم در اسرع وقت پرداخت خسارت مالی و ریالی از طریق صندوق و بانک کشاورزی انجام شود و در کنار آن عملیات خرید نیز در ۴۴ مرکز تا نیمه تیرماه ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *