آتشی که خشکسالی به جنگل‌های کهگیلوبه و بویراحمد زد

مدیرکل منابع طبیعی با اشاره به نقش خشکسالی در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان گفت: منابع طبیعی با کمک مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در این خصوص طرح اجرا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، خشکسالی در جنگل‌ها باعث تقویت حمله آفات و  ضعیف شدن درختان در عرصه‌های جنگلی شده و سطح وسیعی از جنگل‌ها و گونه‌های نادر گیاهی در استان دچار خشکیدگی شده است.

افزایش خشکسالی موجب شدت آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها به دلیل خشک شدن تنه درختان می‌شود و هفته‌ها طول می‌کشد تا این آتش با تلاش نیروهای کنترل سطح حریق مهار شود.

خشکسالی در عرصه‌های جنگلی باعث مهاجرت ساکنین جنگل‌ها و حاشیه شهرک‌ها شده که این خود هزاران معضل برای دولتمردان ایجاد کرده است.

غلام‌حسین حکمتیان‌اصل در همین خصوص گفت: راهکار منابع طبیعی برای جلوگیری از خشکسالی، ارائه طرح الگوی احیاء اکولوژیک و بهبود معیشت آبخیزنشینان با اجرای طرح عملیات آبخیزداری حفاظت منابع طبیعی آب‌خوان‌داری برای مقابله با آتش‌سوزی است که با مشارکت مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تمام عوامل اکوسیستم منابع طبیعی در این طرح پیش‌بینی شده است، لذا با اجرای این طرح توسعه کشت گیاهان دارویی و نهالکاری با گونه‌های اقتصادی جنگل‌ها در بالادست حوزه‌ها در سطح بخش سیلاب و آبخوان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای این طرح باعث تقویت پوشش و افزایش تولید و بهبود معیشت ساکنین می‌شود که به تبع آن مشارکت ساکنین حوزه‌های مختلف افزایش و موجب ایجاد انگیزه حفاظتی از عرصه‌های منابع طبیعی توسط خود ذی نفعان و آبخیزنشینان می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین تشکیل جلسه با ستاد بحران و بررسی اثرات خشکسالی و راهکار ساز و کار با کم‌آبی، مدیریت بحران حریق و آتش‌سوزی صورت می‌گیرد که نمونه بارز آن همین طرح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *