بازگشت دوباره خشکسالی به استان سمنان با کاهش ۵۴درصدی بارش‌ها

ثبت تنها۶۸ میلی‌متر بارش در استان کویری و کم آب استان سمنان در سال آبی جاری گویای بازگشت دوباره خشکسالی به این استان است که سال‌ها است با کمبود آب در بخش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کند.

ایرج مصطفوی مدیرکل هواشناسی استان سمنان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای سال آبی امسال تاکنون تنها ۶۸ میلی‌متر بارندگی در استان سمنان ثبت شده است که این میزان کمتر از نصف بارندگی‌های این استان در سال قبل از آن است.

این مدیر مسوول از کاهش ۵۴ درصدی بارندگی‌ها در این استان پهناور و نیمه‌خشک در مقایسه با سال آبی قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی و متعاقب آن گرم‌تر شدن زمین و..از اصلی‌ترین عامل موثر در کاهش بارندگی در کشور و استان است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۶۸ میلی‌متر نزولات جوی در استان ثبت شده و این در حالی است که این رقم در سال قبل ۱۴۸.۶ میلی‌متر بوده که گویای کاهش بیش از ۵۴ درصدی بارندگی‌ها در این استان کم‌آب است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان از کاهش بارندگی‌های استان در مقایسه با آمار بارندگی‌های درازمدت خبر داد و افزود: امسال بر اساس این شاخص ۱۱۷.۷ میلمتر بارندگی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در درازمدت با کاهش ۴۲درصدی روبرو بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت بارندگی‌ها در شهرستان‌های هشت‌گانه این استان گفت: میزان بارندگی‌های امسال در هر هشت شهرستان استان، در مقایسه با سال پیش آن کمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها در مرکز استان ۱۸.۵ میلی‌متر کمتر از سال آبی قبلی بوده افزود: در شاهرود نیز با کاهش ۷۰ میلی‌متری، دامغان کاهش بیش از ۸۰ میلی‌متری ، در گرمسار با کاهش ۱۶۶ میلی‌متری در شهرستان میامی با کاهش ۱۲۶ میلی‌متری و در مهدیشهر با ۱۳۵ میلی‌متر بارش کمتر روبرو بودیم . همچنین در آرادان این شاخص منفی ۱۰۵ و در شهرستان سرخه منفی ۳.۶ درصد بوده است.

وی بیشترین بارندگی ثبت شده در ایستگاه های استان را مربوط به ایستگاه رضوان با ۲۹۹.۷ میلم‌متر اعلام کرد و افزود: در بین مراکز شهرستان‌ها نیز سمنان با ۱۲۹.۱ میلمی‌متر،سرخه با ۱۲۷.۵ میلی‌متر و  شاهرود با ۱۲۳.۶ میلی‌متر بیشترین بارش‌ها را داشتند که این میزان در همه آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *