بحران کم آبی در بانه جدی است

فرماندار شهرستان بانه گفت: بحران کم آبی و خشکسالی در شهرستان بانه جدی است و مقابله با این بحران نیازمند همکاری و همراهی مردم است.

اسماعیل رستم پور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بحران کم آبی و لزوم صرفه جویی در مصرف اظهار داشت: بارش برف نقش مهمی در شکل گیری رواناب‌ها و رطوبت زمین دارد که کاهش آن در سال جاری می‌تواند باعث خشکی زودهنگام رواناب‌ها و گیاهان شود.

رستم پور با بیان اینکه ۲ سد عباس آباد و سد بانه آب شرب این شهر را تامین می کنند یادآور شد: ظرفیت سد عباس آباد ۱۶ میلیون لیتر مکعب است و سد بانه چهار میلیون لیتر مکعب ظرفیت ذخیره آب دارد که سال گذشته در سد عباس آباد ۹ میلیون لیتر آب ذخیره شد اما نشتی آب سد باعث کاهش چشمگیر ذخیره آب شده است.

وی افزود: کل ذخیره آب در ۲ سد شهرستان بانه در خوشبینانه ترین حالت ۶ میلیون لیتر مکعب است و در شرایط عادی ماهیانه ۹۰۰ هزار لیتر در بانه آب مصرف می شود که آب ذخیره شده تا اوایل پاییز امسال تمام می شود.

فرماندار شهرستان بانه تاکید کرد: برای پیشگیری از بحران کم آبی باید مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند و چاه های آب را نیز بازسازی کنند و مصرف آب را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه جلوگیری از بحران کم آبی نیازمند همکاری و همراهی مردم است، گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب، سدها را بسته و از نشتی سد عباس آباد آب شرب شهروندان را تامین می کنیم و مسیر عبور آب به شهر نیز بهینه سازی شده، ظرفیت منبع آب بوئین را نیز افزایش دادیم و در سد  بانه لایه روبی چاه ها انجام شد.

رستم پور اضافه کرد: برای بازسازی و بهسازی سد عباس آباد ۹۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و حفاری و تزریق بتن توسط پیمانکار پروژه در حال انجام است که تا آخر تیر ماه جلوی نشتی آب سد گرفته می شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند روستاها نیز با مشکل کم آبی مواجه شده و برای تامین آب شرب روستاها باید با تانکر آبرسانی کنیم.

این مسوول با اشاره به اقدامات انجام شده برای فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب گفت: بروشورهایی در زمینه صرفه جویی از آب توسط اداره امور آب شهرستان تهیه شده و به امامان جماعت نیز اعلام شده که در زمینه صرفه جویی در مصرف و بحران کم آبی به مردم هشدار دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط خشکسالی احتمال دارد آب بسیاری از چشمه های آب نیز در تابستان خشک شود و با مشکلات زیادی مواجه می شویم.

رستم پور با اشاره به اینکه مشترکانی که در مصرف آب صرفه جویی نکنند و بیش از حد نیاز آب مصرف می کنند جریمه می شوند اظهار داشت: به همه ادارات تذکر داده شده که مصرف آب را به حداقل برسانند و اداراتی که چاه آب دارند آب چاه را وارد مدار کرده و مصرف کنند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *