کاهش ۴۵ درصدی بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت؛ زنگ خطری جدی برای خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: کاهش ۴۵ درصدی بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت زنگ خطری جدی برای خراسان جنوبی است.

حمید ملانوری، امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان گفت: باید مسئولان تمام تلاش خود را برای مدیریت منابع آب بکار گیرند تا برداشت از سفره‌های زیر زمینی بویژه در بخش کشاورزی که بیشترین سهم را دارد، کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به هدرفت بالای آب در بخش کشاورزی و شرب افزود: فرسودگی شبکه‌های توزیع در شهرها و روستاها که سبب هدر رفت آب می‌شود مشکلی است که باید برای رفع آن تلاش شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی اولین استانی است که سند سازگاری با کم آبی آن به تصویب رسیده است، بیان کرد: باید در اجرای تمام طرح‌های مرتبط با آب، این سند مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا خندان رو، مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی نیز میانگین بارندگی‌های یک هفته گذشته در استان را ۱۹.۷ میلی متر عنوان کرد و گفت: با احتساب این بارندگی‌ها، متوسط بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی تاکنون به ۵۹ میلی متررسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد کاهش داشته است.

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم به کمبود ۱۸ هزار متر مکعب مخزن در شهرها و ۱۵ هزار متر مکعب در روستاها اشاره کرد و ادامه داد: برای رفع این مشکل امسال ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و پیش بینی می‌شود عملیات اجرایی طرح‌های ایجاد مخازن آب امسال آغاز می‌شود.

وی با اشاره به آبرسانی سیار به ۴۳۰ روستای استان در سال گذشته گفت: پیش بینی می‌شود امسال تعداد این روستاها افزایش یابد.

وی به هدر رفت بالای آب در شبکه‌های توزیع استان اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل فرسودگی شبکه‌ها در شهرها حدود ۳۱ درصد و در روستا بیش از ۳۷ درصد هدر رفت داریم.

سروری، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۸۸ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و ۳ درصد در بخش صنعت و خدمات است گفت: سالانه ۹۰۵ میلیون متر مکعب آب از منابع زیر زمینی برداشت می‌شود که متاسفانه ۱۰۱ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و تلاش می‌کینم هر سال این میزان کمتر شود.

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نبز۶ با اشاره به اینکه راندمان آبیاری در بخش کشاورزی ۴۷ درصد و ۵۳ درصد هم هدر رفت داریم گفت:بعد از تصویب سند سازگاری با کم آبی، سال گذشته سیستم‌های نوین آبیاری در بیش از ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار انجام شده تا مصرف آب کاهش یابد.

علیرضا نصرآبادی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه روان آب سالانه استان حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب است گفت:با اجرای سازه‌های آبخیزداری، سالانه حدود ۳ میلیون متر مکعب به ظرفیت سازهای آبخیزداری استان اضافه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *