هلال احمر ۷۰۸ماموریت امداد و نجات پارسال در سیستان وبلوچستان انجام داد

زاهدان- ایرنا- مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای این جمعیت پارسال ۷۰۸ ماموریت امداد و نجات برای امداد رسانی به هموطنان آسیب دیده و متاثر از انواع حوادث در سراسر این استان انجام دادند.

علیرضا میر بهالدین روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سیستان و بلوچستان با گستره پهن خود چنان شرایط جغرافیایی متنوعی دارد که در بسیاری از مواقع مخاطرات و بلایای طبیعی مختلفی را به یکباره از شمال تا جنوب خود تجربه می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس این آمار شهرستان سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان با ۹۰ مورد عملیات بیشترین حوادث را داشته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۲۸ پایگاه ثابت و موقت امداد و نجات جاده‌ای، کوهستان و ساحلی دریایی  و تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر به صورت شبانه روزی در سطح استان در حال ارائه خدمات هستند. 

وی افزود:نیروهای جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در ادامه طرح «شهید قاسم سلیمانی»، طرح مراقبت از مرزها را نیز در دستور کار دارد.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک توفان شن تبدیل شده است.
مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب استان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته است که در شرایط توفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد، توفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شوند و از نمونه‌های آن می‌توان به توفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردد و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.
زلزله از دیگر بلایای طبیعی این استان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *