کاهش روانابها ره آورد خشکسالی در کرمانشاه

بر اثر کاهش بارندگی سطح رواناب‌ها در استان کرمانشاه نسبت به دوره بلندمدت  ۶۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه به وضعیت بحرانی آب های سطحی اشاره کرد و افزود: با کاهش آب چشمه ها ،آب رودخانه گاماسیاب  که در محل پل چهر اندازه گیری می‌شود  ۶۹ درصد کاهش یافته است.
مرادی گفت:  سطح  چشمه‌های  استان نیز نسبت به  سال گذشته ۷۲ درصد  و نسبت به   بلند مدت  ۶۸ درصد کاهش داشته است. معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه افزود: با افت آب چشمه‌ها برای تامین آب روستا‌ها  به آبرسانی سیار نیاز است که آن هم هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.
مرادی به کاهش   ۳۲ درصدی سطح آب‌های زیر زمینی در فروردین ماه  نسبت به دوره مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت:  برداشت زودهنگام آب با توجه به کمبود بارش‌ کاهش سطح آب‌ها را دو چندان می‌کند. معاون بهره برداری آب  منطقه‌ای کرمانشاه گفت: اگر  تغذیه‌ای برای جایگزین آب‌های زیر زمینی نباشد میزان تخلیه آب بالا می‌رود  و چون خشکی هوا  افزایش تبخیر آب را به دنبال دارد در مرداد و شهریور  با افت شدید مخازن آب‌های زیر زمینی مواجه می شویم.  مرادی به مصرف ۹۰ تا ۹۵ درصدی آب  در بخش کشاورزی اشاره و خاطر نشان کرد: برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی  باید چاه‌های غیر مجاز  پلمب  شوند و از کشت‌ محصولات آب بر هم جلوگیری شود.
وی به اجاره زمین‌های کشاورزی استان به افراد غیر بومی  اشاره کرد و گفت: باید در قالب قوانین  اجاره زمین به افراد غیر بومی  ممنوع شود. مرادی اظهار داشت : این کشاورزان برای بهره وری و سود بیشتر  با استفاده بیش از حد سموم خسارت‌های جبران ناپذیری را به آب و خاک وارد می کنند  که اثرات آن تا سال‌های طولانی باقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *