تهران در صدر ماموریت‌های امداد و نجات حوادث کوهستان قرار دارد

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از قرار گرفتن تهران در صدر ماموریت های امداد و نجات حوادث کوهستان برای نجات جان کوهنوردان و دوستداران طبیعت در نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از  جمعیت هلال احمر، محمدباقر محمدی در خصوص اهم فعالیت های این سازمان در ماه های اخیر گفت: در سال ۱۳۹۹ به رغم شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و کاهش سفرهای مردم اما جمعیت هلال احمر در تمام طول سال به صورت آماده باش بوده و نسبت به ارائه خدمات امدادی در حوادث و سوانح مختلف از جمله حوادث ترافیکی، کوهستان، سیل و آبگرفتگی و زلزله اقدام کرده است.

انجام ۳۱۵۰ عملیات نجات فنی

وی افزود: در سال گذشته ۲۶ هزار و ۲۷۵ مورد ماموریت و خدمات امداد و نجات انجام و به بیش از ۲۰۷ هزار نفر از آسیب دیدگان حوادث مختلف خدمات رسانی شد. در این مدت ۱۳ هزار و ۲۳۸ مصدوم و بیمار به مراکز درمانی از طریق زمینی و هوایی منتقل شدند و ۳۱۵۰ عملیات نجات فنی صورت گرفت. رهاسازی ۳۷۸۹ مصدوم ناشی از سوانح ترافیکی نیز از جمله اقدامات دیگر در این مدت بوده است که انجام شده و به بیش از ۱۷ هزار نفر از آسیب دیدگان و افراد در راه مانده اسکان اضطراری داده شد.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵ هزار و ۴۴ مورد ماموریت ترافیکی در سطح کشور توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده است که طی این مدت ۹۲۲۰ مصدوم به مراکز درمانی انتقال، ۲۹۶۱ نفر در محل حادثه درمان و ۳۷۸۹ مصدوم طی ۲۹۷۱ مورد عملیات نجات فنی از خودروهای آسیب دیده رهاسازی شده اند.

بیشترین ماموریت ترافیکی در استان گلستان

محمدی ادامه داد: بیشترین ماموریت ترافیکی در استان های گلستان با ۱۲۹۰ مورد ( ۸.۶ درصد از کل ماموریت های ترافیکی)، مازندران با ۱۱۳۶ مورد ( ۷.۶ درصد از کل ماموریت های ترافیکی) و استان اصفهان با ۱۰۸۵ مورد (۷.۲ درصد از کل ماموریت های ترافیکی) رقم خورده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در خصوص عملیات های کوهستانی اظهار کرد: همچنین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۴۲۷ مورد ماموریت امداد و نجات در ارتفاعات کوهستانی ۲۷ استان کشور توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده است که منجر به نجات ۲۰۷۵ مفقود و در راه مانده، اعزام ۶۴۰ مصدوم به مراکز درمانی، درمان سرپایی ۲۳۷ نفر  در محل حادثه شده است. بیشترین ماموریت در ارتفاعات کوهستان استان های  تهران  با ۳۱۳ مورد ( ۱۳ درصد از کل ماموریت)، فارس با ۲۲۵ مورد( ۹ درصد از کل ماموریت) و مازندران با ۱۷۸ مورد (۷ درصد از کل ماموریت) را به خود اختصاص دادند.

فعالیت ۱۲ هزار نجاتگر تخصصی در ایام نوروز

وی در خصوص طرح ملی نوروزی امداد و نجات افزود: امسال همزمان با اجرای طرح ملی امداد و نجات نوروزی ۱۴۰۰ و در راستای مدیریت بهینه و مطلوب در روند قطع زنجیره انتقال بیماری در کشور و به منظور هم افزایی، مطابق بامصوبات پنجاه و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مسئولیت کنترل بهداشتی مسافرین ورودی از مبادی مرزهای رسمی کشور در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برعهده جمعیت هلال احمر قرار گرفت و به همین منظور در ۱۶ استان کشور و ۳۳ مرز رسمی هماهنگی و استقرار نیروهای امدادی از تاریخ ۲۰ اسفند ۹۹ صورت پذیرفت و خدمات ارائه شد. در همین راستا تعداد کل پایگاه و مراکز امدادی فعال در طرح نوروز ۱۴۰۰، تعداد ۱۲۰۵ مرکز، تعداد تیم های عملیاتی فعال در طول طرح، ۱۵۵۳ تیم و نیروهای عملیاتی نیز ۱۲ هزار نفر نجاتگر تخصصی بوده و ۳۴۵۳ دستگاه لجستیک امداد و نجات هلال احمر در طرح نوروز ۱۴۰۰ نیز به کالر گرفته شدند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به گزارش خدمات امداد و نجات در سطح کشور از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۸ صبح ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ گفت: ۱۷۶۲ ماموریت امداد و نجات در طرح امدادو نجات ۱۴۰۰ انجام و به ۵۴۷۶  نفر از افراد آسیب دیده ناشی از حوادث مختلف امدادرسانی شد. ۴۸۸ نفر مصدوم و افراد گرفتار در حوادث جوی و ترافیکی نجات داده شدند و ۱۰۰۴  نفر مصدوم به صورت زمینی و هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند.

کاهش ۶۶ درصدی ماموریت ها نسبت به ۲ سال پیش

محمدی گفت: ماموریت های امداد و نجات نسبت به مدت مشابه نوروز ۱۳۹۹، با رشد ۱۸۲ درصدی رو به رو بود اما نسبت به نوروز ۱۳۹۸ با ۶۶ درصد کاهش همراه شده است. همچنین ماموریت های امداد و نجات ترافیکی نسبت به نوروز ۱۳۹۹ رشد ۲۳۸ درصدی و نسبت به نوروز ۱۳۹۸ کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در خصوص برنامه های اصلی معاونت عملیات در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد:  توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور شامل پایگاه های امدادی، ارتباطات رادیویی، تیم های عملیاتی و مراکز کنترل و هماهنگی، ساماندهی تیم های عملیاتی در سطح کشور، اجرای طرح آمایش و تیپ بندی پایگاه های امداد و نجات، توسعه شبکه ارتباطات رادیویی در سطح کشور، بالابردن سطح آمادگی و آموزش سگ های جست‌وجو، رونمایی از نرم افزار توزیع اقلام امدادی در زمان حوادث و سوانح، پیگیری و راه اندازی اتاق آماده عملیات تیم ها در مراکز استان و شعب سراسر کشور، تامین تجهیزات و اقلام مورد نیاز تیم های عملیاتی استان های کشور، ادامه ارزیابی و پایش تیم های عملیاتی کشور و به روزرسانی نرم افزارهای مدیریت هوشمند حوادث و سوانح از جمله اقدامات در دستور کار است.

محمدی در خصوص آخرین وضعیت نیروی انسانی مجموعه امداد و نجات گفت: در پایان سال ۱۳۹۹ با موافقت ریاست جمعیت تعدادی از نیروهای داوطلب که دارای درجه ایثار بودند از طریق قرارداد ساعتی به عنوان نیروهای پایگاه جذب شدند و در پایان سال ۱۳۹۹ نیز آزمون درجه ایثار در سطح کشور برگزار شد. همچنین در سال ۱۴۰۰ ساماندهی امدادگران و نجاتگران و برگزاری دوره های آموزش تخصصی با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه ریزی شده است. لازم به ذکر است پس از ماه مبارک رمضان مرحله اعتراض به نتایج آزمون ایثار برگزار خواهد شد و امسال نیز انتخابات باشگاه امدادگران و نجاتگران هم در سطح کشور برگزار خواهد شد.

فعالیت ۵۶۱ پایگاه امداد و نجات در سطح کشور

وی افزود: در حال حاضر ۵۶۱ پایگاه امداد و نجات در سطح کشور فعال است که در شرایط خاص و زمان سفرهای هموطنان این تعداد تا ۱۲۵۰ پایگاه نیز افزایش می یابد. در طرح آمایش پایگاه های امداد ونجات، پیش بینی شده است که در یک بازه زمانی پایگاه های امدادی هلال به نزدیک یک هزار پایگاه افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر در پایان با اشاره به  نقش ارتباطات در زمان بحران و وضعیت ارتباطات رادیویی کشور اظهار کرد: ارتباطات رادیویی در زمان بحران اهمیت بسیاری دارد و می تواند نقش موثری در برقراری ارتباط بین مدیران عملیاتی داشته باشد که در همین راستا در هفته هلال احمر سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۷ مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان‌های کشور به سیستم ارتباطات رادیویی دیجیتال متصل شده و امیدواریم تا پایان سال تمام کشور تحت پوشش قرار گیرد. همچنین برای بالا بردن پوشش رادیویی در زمان بحران، ساخت و طراحی تعداد ۱۰ دستگاه خودروی ارتباطات رادیویی نیمه سنگین در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *