خشکسالی ۴۷۵ میلیارد ریال به عشایر یزد خسارت زد

رییس اداره امور عشایری یزد گفت: براساس برآوردهای کارشناسان و گزارش ارائه شده از سوی عشایران، بر اثر کاهش بارندگی و تداوم ناشی از خشکسالی ۴۷۵ میلیارد ریال خسارت به بخش دام، مراتع و چاه‌های مالداری عشایر این استان وارد شد.

حسن زارع عصر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه افزود: این میزان  خسارت‌ها به دام عشایر به دلیل آفت زایش دام های سبک ، کاهش گوشت قرمز ، آبرسانی ، خشک شدن چاه‌های مالداری و فقر شدید مراتع برآورد شده است.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ در سال جاری باعث کاهش تولیدات مختلف جامعه عشایری استان می‌شود گفت: خشکسالی موجب شده تولید گوشت قرمز تا ۱۵ درصد به دلیل افت زایش ها و تغذیه ناکافی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: جامعه عشایر این استان امسال به دلیل نبود بارندگی‌های مناسب سال سختی را در پیش دارند و ۵۰ درصد مراتع براثر کاهش بارندگی ناشی از خشکسالی از بین رفته و خسارت بزرگی به جامعه عشایری وارد شده است.

وی  با بیان اینکه  در سال جاری با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ همه تلاش خود را برای تامین آب سیار عشایر به‌کار خواهیم گرفت ادامه داد: برای تامین آب شرب عشایر از ابتدای امسال تاکنون ۳۶۰ تانکر ۱۲هزارلیتری آب به مناطق ییلاقی ارسال شده است.

خشکسالی ۵۰ حلقه چاه مالداری و چشمه  مناطق عشایری استان یزد

وی بیان کرد: همچنین در سال آبی جاری براثر خشکسالی حدود ۵۰ حلقه چاه مالداری و چشمه در مناطق عشایری استان یزد خشک یا آب چاه به شدت کاهش یافته است.

رییس امور عشایر یزد اضافه کرد: طرح واکسیناسیون دام عشایر در سال جاری به صورت دوره ای توسط اداره کل دامپزشکی  این استان به صورت رایگان و از اقدام بسیار خوبی است که از سوی اداره کل دامپزشکی انجام می شود.

رییس اداره امور عشایری یزد گفت: عشایر استان در سال ۱۳۹۹، یکهزار و ۴۰۰ تن انواع فرآورده های دامی و لبنی با پرورش ۱۴۰ هزار راس دام سبک تولید و به بازار مصرف عرضه کردند که این میزان تولید شامل ۵۰۰ تن شیر ، ۴۰۰ تن گوشت قرمز ، ۷۰ تن پشم و بیش از ۴۰۰ تن دیگر فرآورده لبنی و دامی است .

وی با بیان اینکه ۲۴ میلیارد ریال وام برای زنجیره تولید گوشت قرمز به استان اختصاص و پنج میلیارد ریال وام هم به تولیدکنندگان عشایر استان پرداخت شد ادامه داد: هم اکنون  ۲ هزار و ۱۵ خانوار در قالب ۹ هزار نفر در مناطق عشایری ابرکوه و خاتم زندگی می کنند که عمدتا از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *