کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها/ کشت ۲۰۰۰ تن کلزا در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها در استان، گفت: امسال میزان سطح زیر کشت کلزا، ۲۱۵۰ تن است.

اسفندیار حسنی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خشکسالی در شهرستان‌های جنوبی استان محرز و تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده‌است.

وی افزود: براساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور احتمال هجوم ملخ صحرایی به پنج استان کشور از جمله لرستان وجود دارد بنابراین جهت مبارزه احتمالی باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

حسنی‌مقدم عنوان کرد: خرید حداقل شش دستگاه سمپاش ULV و خرید سم مورد نیاز، استفاده از توان لجستیکی بخش کشاورزی، همچنین پیش‌بینی لازم در جمع‌آوری و استفاده بهینه از تانکرهای چرخدار جهت آبرسانی به باغات در شرایط خشکسالی باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به لزوم تشکیل جلسه ستاد بحران خشکسالی در استانداری، عنوان کرد: لازم است تمهیدات لازم برای ذخیره‌سازی علوفه تغذیه‌ای، جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها، جلوگیری از کشت محصولات آبدوست مازاد بر برنامه الگوی کشت همچنین استمهال وام کشاورزان در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت کلزا در استان، ۲۴۰۰ هکتار و میزان برداشت، ۱۲۶۵ تن بوده است.

حسنی‌مقدم افزود: امسال میزان سطح زیر کشت کلزا، ۲۱۵۰ تن است که ۲۰۵۰ هکتار آن کشت آبی و ۱۰۰ هزار تن هم کشت دیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال میزان برداشت کلزا سه هزار تن باشد، عنوان کرد: قیمت هر کیلو کلزا در حال حاضر ۱۱ هزار تومان است که از خرداد ماه، خرید تضمینی آن توسط دولت شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: مهمترین مشکل کلزاکاران در سال قبل، قیمت پایین کلزا بود که امسال قیمت آن اصلاح شده همچنین نبود کارخانه‌های روغن‌کشی و کمباین مخصوص برداشت کلزا در استان از دیگر مشکلات ما در این حوزه بوده که تا حدودی مرتفع شده است.

حسنی‌مقدم بیان کرد: کمبود بارندگی امسال، تاثیر زیادی بر کشت کلزا ندارد چون کلزا یک کشت کاملاً آبی است و این کمبود بارندگی بیشتر برای محصولات دیم مشکل ساز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *