نگران بحران آب در همدان هستیم/ آب مورد نیاز از داخل تامین شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان با تاکید بر اینکه نگران بحران آب امسال هستیم گفت: باید منابع تامین آب همدان از داخل استان تامین شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیمردان طالبی ظهر امروز در جلسه انسجام بخشی آب و آبفای همدان با بیان اینکه عمده نگرانی‌های ما مربوط به خشکسالی است اظهار کرد: باید مشخص شود آب پیش‌بینی شده از سد تالوار چه زمانی قرار است به منابع آبی ما تزریق شود. 

وی با تاکید بر اینکه البته به عقیده من مشکل آب همدان باید درون حوزه‌ای حل شود عنوان کرد: باید با بهره‌گیری از راهکارهای نوین بتوانیم کمبود منابع آبی را از خود استان تامین کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان همچنین بر بهره‌گیری از برنامه جامع راهبردی آب تاکید کرد و افزود: چنانچه قرار است مدیریت توزیع آب بنابر ضرورت انجام شود باید برنامه‌ریزی‌ها از هم اکنون در دستور کار قرار گیرد.  

وی با تاکید بر شناسایی سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی پرمصرف و شناسایی و برخورد با این سازمان‌ها، عدم تحویل سوخت به چاه‌های آب غیرمجاز را مورد تأکید قرار داد و گفت: در شرایط موجود، جلوگیری از کشت دوم از الزامات است.

طالبی با اشاره به لزوم شناسایی چاه‌های دستگاه‌های اجرایی و بهره‌گیری از آنها اظهار کرد: شناسایی مشترکین پرمصرف و توصیه به آنها امری ضروری است که باید جدی گرفته شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری همدان نیز با اشاره به یکپارچه‌سازی دو مجموعه آبفای شهری و روستایی گفت: ضروری است با توجه به ورود به شرایط ویژه، علاوه بر مشترکین شهری، برنامه‌ریزی به منظور کاهش مشکلات مشترکین روستایی نیز در دستور کار قرار گیرد.

عزیزالله یوسفی افزود: یکی از طرح‌های محرک و عمده استان انتقال آب از سد تالوار است که باید در این رابطه کمیته کارشناسی مسائل فنی در کنار کمیته مالی تشکیل شود. 

وی با بیان اینکه به زعم بنده بحران جدی را در مسئله آب پیش رو خواهیم داشت عنوان کرد: باید علاوه بر شهر همدان موضوع در سطح استان مدنظر قرار گیرد چراکه با وجود بحران بیماری کرونا مردم انتظارات ویژه‌ای دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹ میلیون متر مکعب آب در پشت سد اکباتان با ورودی ۳ متر مکعب در ثانیه وجود دارد گفت: میزان مصرف چیزی در حدود ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه در نوسان است.

منصور ستوده با اشاره به حجم آب سد آبشینه عنوان کرد: این سد نیز در حال حاضر پنج میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد که می‌توان از این ظرفیت نیز در شرایط موجود بهره گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از ذخایر آبی ما به مصرف کشاورزی می‌رسد عنوان کرد: برابر آخرین آمار دریافتی، سال گذشته به بخش کشاورزی سه روستای شورین، سنگستان و آبشینه چیزی در حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب اختصاص یافت  که طی مکاتباتی سعی داریم جلوی کشت‌های پر آب‌بر را بگیریم تا سهم آبی کشاورزان کاهش یابد.

ماهیانه به طور متوسط ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب آب توسط مشترکین مصرف شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی نزولات جوی در ماه‌های پیش‌رو، انتظار داریم ذخیره آبی سد اکباتان از ۱۹ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب برسد که با کاهش سهم بخش کشاورزی میزان ذخایر آبی این سد به ۲۳ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی افزود: چنانچه ۲ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی سد اکباتان و آبشینه را از دست رفته در نظر بگیریم، چیزی در حدود ۲۵ میلیون متر مکعب برای مصرف شرب مشترکان باقی خواهد ماند.

ستوده با بیان اینکه سال گذشته تا پایان شهریورماه و با وجود شیوع ویروس کرونا ماهیانه به طور متوسط ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب آب توسط مشترکین مصرف شده است گفت: بر مبنای برآورد سال گذشته، تا پایان شهریور ماه سال جاری نیازمند ۱۷ تا ۱۸ میلیون متر مکعب آب در بخش شرب هستیم که بر همین اساس تا پایان ۶ ماهه نخست مشکلی برای تامین آب نخواهیم داشت اما در صورت عدم بارش از اوایل پاییز و در سال آبی جدید به مشکل برخواهیم خورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان کرد: البته در صورت افزایش نزولات جوی و ذوب شدن  برف‌های بالادست مشکلات پیش گفته تقلیل خواهد یافت.

وی یادآور شد: در راستای عبور از شرایط بحرانی موجود، اجاره چاه‌های کشاورزی، اجاره چاه‌های دستگاه‌های اجرایی، انسداد چاهای غیرمجاز، نصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی، نصب فشارشکن و مدیریت مصرف از جمله راهکارهای کنترل شرایط بوده و این موضوعات در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *