خشکسالی، محصولات زراعی گناباد را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی موجب کاهش ۵۰ درصدی میزان محصولات زراعی آبی و ۹۰ درصدی محصولات دیم در این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه پارسال شده است.

نعمت غفوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استمرار معضل خشکسالی در بخش دامی نیز تولید شیر و گوشت را ۳۰ درصد و تولید علوفه مراتع را ۹۰ درصد کاهش داده است.

وی کاهش بالغ بر ۵۰ درصدی تولید عسل در زنبورستان ها را از دیگر تاثیرات خشکسالی در بخش کشاورزی گناباد دانست.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به مشکلات متعدد خشکسالی و تغییرات اقلیمی در بخش کشاورزی این شهرستان، خواستار توجه بیشتر مسوولان ذیربط به امهال تسهیلات بانکی کشاورزان و دامداران و افزایش تامین خوراک دام مازاد بر سهمیه کشاورزان با توجه به کمبود شدید علوفه در مراتع شد.

رییس اداره هواشناسی گناباد هم پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که میزان بارندگی در این شهرستان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون نسبت به دوره آماری بلندمدت ۶۹ درصد کاهش یافته که کمترین میزان ثبت بارش در طول ۳۰ سال اخیر بوده است.

داریوش شیبانی، سال زارعی جاری را خشکترین دوره تجربه شده در گناباد ظرف سه دهه اخیر توصیف و بیان کرده بود که از مهرماه پارسال تاکنون تنها ۳۰ میلیمتر باران در این شهرستان باریده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۳ درصد کمتر شده است.  

به گفته وی این در حالی است که پیش از این کمترین بارندگی گناباد در این بازه زمانی مربوط به سالهای ۸۴ – ۸۵ و میزان آن ۴۸ میلیمتر بوده است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

این شهرستان دارای دو بخش “مرکزی و کاخک” سه شهر شامل “گناباد، بیدخت و کاخک” و ۱۰۶ روستا است. ۳۴ هزار نفر از جمعیت گناباد ساکن روستاهای این شهرستان هستند.

گناباد با وجود تجربه حدود دو دهه پدیده خشکسالی، دارای حدود ۲۰ هزار هکتار زمین کشت آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار کشت دیم و ۵۰۰ هزار راس دام است.

سالانه ۸۴ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود. مهمترین محصولات زراعی و دامی گناباد شامل “گندم، جو، زعفران، انار، بادام، جالیز، پنبه، پسته، شیر، گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ” است.

این شهرستان در تولید “ارزن، زرشک، منداب آبی، سماق، انواع توت، چغندر، شاهدانه و انجیر” دارای رتبه‌های نخست تا سوم در خراسان رضوی است.

۳۴ هزار بهره‌بردار کشاورز، دامدار و باغدار فعال در شهرستان گناباد از آب استحصالی از ۴۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق و ۳۴۶ رشته قنات برای تولید محصول بهره می‌برند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *