انجام ۲۰۷ عملیات امداد کوهستان و نجات ۲۶۳ آسیب دیده

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر انجام ۲۰۷ ماموریت امداد و نجات کوهستان گفت: با انجام این ماموریت‌ها، ۲۶۳ آسیب دیده نجات یافته و به مناطق امن انتقال داده شدند.

محمدباقر محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با ارائه گزارش عملیات کوهستان طی ۲۱ روز نخست سال ۱۴۰۰ گفت: از روز اول تا روز بیست ویکم فروردین در مناطق کوهستانی ۳۱ استان کشور ۲۰۷ ماموریت امداد و نجات به ثبت رسیده است که منجر به نجات ۲۶۳ آسیب دیده، انتقال هوایی و زمینی ۵۲ مصدوم به مراکز درمانی و درمان سرپایی ۲۳ مصدوم در محل حادثه شد که از جهت تعداد ماموریت نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ شاهد رشد ۹۰ درصدی ماموریت های امداد و نجات در مناطق کوهستانی بوده ایم.

وی درباره انجام بیشترین ماموریت مرتبط با حوادث کوهستان نیز افزود: تیم های امداد و نجات کوهستان هلال احمر در استان های فارس با ۲۲ مورد، تهران با ۲۰ مورد و کرمانشاه با ۱۶ مورد بیشترین ماموریت های امداد و نجات کوهستان را انجام داده اند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از مردم خواست تا در صورت قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری و پیچیده انواع حوادث و سوانح با شماره ۱۱۲ مرکز پاسخگویی فوری به انواع حوادث در سراسر کشور تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، گروه های امداد و نجات کوهستان هلال احمر در عملیات امداد و نجات در ارتفاعات کوهستانی در مواردی همچون اِدم ریوی (تجمع آب میان بافتی در ریه)، اِدم مغزی (تجمع آب در فضای داخل سلولی مغز)، سرمازدگی، صاعقه زدگی و سقوط از ارتفاعات وارد عمل می شوند.

این گروه های امدادی همچنین در صورت اطلاع از حوادث و سوانح کوهستانی برای کوهنوردان گرفتار و مضطر در ارتفاعات در مواردی مانند سرمازدگی، سقوط از ارتفاعات کوهستانی، هایپوترمی (افت دمای بدن) و آذرخش، صاعقه و جستجو و نجات افراد در راه مانده در کوهستان به کمک کوهنوردان مصدوم می شتابند.

 این گروه های امدادی با تعاریف پایه، مراحل نجات، گره ها، سیستم فرماندهی حادثه (ICS)، ابزارشناسی، صعود سنگ نوردی، صعود از طناب، اصول برپایی کارگاه های نجات در کوهستان و ابزارگزاری و رول کوبی(فلاشینزوک) آشنا هستند.

 نجات فنی (Technical Rescue)، بقا در کوهستان (Mountain Survival )، جستجو در کوهستان (Mountain Search)، نجات شخص در کوهستان (MountainselfRescue) و حالت تعادل در ارتفاعات کوهستانی (spanish pendulum) از دیگر ویژگی های این گروه های امداد و نجات در کوهستان است.

ارائه خدمات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری در زمان وقوع حوادث و سوانح، ارائه آموزش های امداد و کمک های اولیه به اقشار مختلف جامعه، برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح، ارسال محموله های کمک های بشردوستانه به کشورهای آسیب دیده و متاثر از حوادث طبیعی، غیرطبیعی و اعزام عوامل امدادی در داخل و خارج از کشور از جمله وظایف این سازمان راهبردی وابسته به جمعیت هلال احمر است.

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه آمادگی و پاسخگویی سوانح در داخل و خارج از کشور به عنوان یکی از بخش‌های اصلی جمعیت هلال احمر وظیفه دارد با امکانات گسترده عملیاتی، پشتیبانی، مخابراتی، امداد هوایی، جاده ای، دریایی، کوهستان و شهری، عملیات امداد و نجات را در فصول مختلف سال و برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان و متاثرین از انواع حوادث و سوانح احتمالی در سراسر کشور اجرا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *