۹۰ دستگاه چادر در مناطق زلزله‌زده مریوان توزیع شد

رییس هلال احمر مریوان گفت: ۹۰ دستگاه چادر در مناطق زلزله‌زده این شهرستان از جمله روستاهای مرزی “جشنی‌آباد” و “قلقله” توزیع شد.

فاضل رحیم‌زاده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با پیشنهاد جمعیت هلال احمر و تصویب کمیته بحران شهرستان مریوان اقلام زیستی از جمله چادر و پتو در مناطق زلزله زده این شهرستان توزیع شد و نیروهای هلال احمر روستاییان را در برپایی چادرها کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه اغلب منازل روستای جشنی‌آباد مریوان در زلزله دچار آسیب شده و اهالی روستا بیم آن را داشتند که با ریزش قسمت‌های آسیب دیده منازل دچار مشکل شوند، افزود: به خانوارهایی چادر تحویل داده شد که براساس برآورد کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منازلشان دچار آسیب جدی شده است.

رییس هلال احمر مریوان گفت: این چادرها در حیاط خانه‌ها و یا در کنار منزل مسکونی ترک خورده این خانوارها برپا شده تا در صورت امکان مورد استفاده روستاییان قرار گیرد.

وی با اشاره به حضور امدادگران جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده مریوان افزود: پس از وقوع زلزله در همان ساعت اولیه چهار تیم ارزیابی به این مناطق اعزام شدند و پس از ارزیابی این تیم ها ۶ تیم عملیاتی نیز برای کمک به خانواده‌ها در این مناطق اعزام شدند.

وی اظهار داشت: حضور امدادگران هلال احمر در بین مردم و کمک در برپایی چادر ، موجب حفظ آرامش در بین آنان می‌شود و امدادرسانی به آسیب دیدگان احتمالی در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: نیروهای هلال احمر نکات ایمنی را به مردم یادآور شده و از آنان درخواست کردند که انشعاب آب، برق و گاز واحدهای خسارت دیده را قطع کنند و اساب و اساس خود را از این اماکن تخلیه کنند.

رحیم‌زاده در خصوص اعزام مصدومان این زمین لرزه به مراکز درمانی نیز گفت: با توجه به اینکه تمامی ۱۰ نفر مصدوم این زمین لرزه ساکن مناطق شهری بودند انتقال آنان توسط مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ انجام شد.

رییس هلال احمر مریوان گفت: با توجه به اینکه شعاع وقوع این زمین‌لرزه گسترده نبود از مجموع ۲۵ تیم امدادی هلال احمر این شهرستان تنها برای ۱۲ تیم امداد فراخوان داده شد و  تیم‌های نجات وارد عمل نشدند.

وی افزود: هم اکنون شهرستان‌های سنندج و سقز به عنوان شهرستان معین مریوان تعیین شدند و در صورت گسترده شدن شعاع عملیات امداد و نیاز به نیروی بیشتر از شهرستان‌های معین هم نیروی امدادی درخواست می‌شود.

رحیم‌زاده گفت: هم اکنون هلال احمر مریوان دارای ۲۵ تیم امدادی، چهار نیروی ایثار (بالاترین درجه امداد و نجات) و ۳۰ نیروی نجات متخصص دوره دیده است و هلال احمر این شهرستان به ۲ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه وانت باری، یک دستگاه خودرو نجات و یک دستگاه وانت امدادی و یک دستگاه سواری تجهیز شده است. 

به گزارش ایرنا، ساعت ۱۹ و ۴۲ دقیقه و ۲۳ ثانیه شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته زلزله‌ای با قدرت ۵.۳ ریشتر، مرز عراق و استان کردستان، حوالی مریوان و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داد.

این زلزله در ۲۴ کیلومتری مریوان، ۲۷ کیلومتری چناره و ۲۸ کیلومتری بوئین سفلی، ۹۸ کیلومتری سنندج روی داد و مردم شهرهای سنندج، سروآباد، سقز، بانه و دیواندره نیز آن را احساس کردند.

زلزله مریوان چندین پس لرزه نیز به دنبال داشت که بزرگترین آن ۳.۸ ریشتر قدرت داشت.

تاکنون پنج هزار و ۹۷۸ واحد مسکونی در ۳۸ روستای مریوان از لحاظ میزان خسارات زلزله، ارزیابی شده که ۲۶۰ واحد باید بازسازی و احداث و ۱۴۱ واحد نیز باید تعمیر شود و در داخل شهر مریوان نیز ۲۹ واحد مسکونی ارزیابی شده که ۱۰ واحد نیاز به بازسازی و ۱۱ واحد باید تعمیر شود و در شهر کانی‌دینار هم ۴۴ واحد نیاز به بازسازی  و ۱۰ واحد مسکونی هم نیاز به تعمیر دارد.

مریوان در ۱۳۵ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *