عامل آلودگی هوا، در فصل گرم سال چیست؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: در ۶ ماهه اول سال دو نگرانی زیست محیطی وجود دارد. یکی بالا رفتن غلظت ازن لایه پایین جو و دیگری هم گرد و غباری که از تالاب‌های خشک و کانون‌های گردو غبار داخلی و خارجی به سمت کانون‌های جمعیتی سرازیر می‌گردند.

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، در خصوص نگرانی از آلودگی هوا در شش ماه نخست سال به میزان گفت: در ۶ ماهه اول سال دو نگرانی زیست محیطی وجود دارد. یکی بالا رفتن غلظت ازن لایه پایین جو و دیگری هم گرد و غباری که از تالاب‌های خشک و کانون‌های گردو غبار داخلی و خارجی به سمت کانون‌های جمعیتی سرازیر می‌گردند.

تجریشی در خصوص بوجود آمدن آلودگی ناشی از گردوغبار توضیح داد: پدیده خشکسالی، بیابان زایی، خشک شدن سفره‌های زیرزمینی و نشست زمین از عوامل طبیعی است که با وزش باد و گرد و خاک موجب افزایش آلودگی هوا در نیمه اول هرسال می‌شود. مناطق بیابانی، خشک و نیمه خشک فاقدپوشش گیاهی و رطوبت سطحی که ذرات غبار را تولید می‌کنند، کانون‌های گردوغبار را بوجود می‌آورند.

وی ادامه داد: ورود ریزگرد‌ها با منشا خارجی از کشور‌های همسایه و همچنین گرد و غبار‌های محلی که با وزش باد و گرد و خاک از بیابان‌های اطراف به داخل شهر‌ها صورت می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست مطرح کرد: نوع آلایندگی در فصل تابستان با آلایندگی در فصل زمستان تفاوت دارد، می‌توان گفت که در زمستان و پاییز علت آلودگی، بیشتر ذرات معلق بوده که ناشی از تردد خودرو‌های دیزلی بدون فیلترداراست. در فصل تابستان می‌توان دلیل اصلی نوع آلودگی را ازن دانست. البته ذرات معلق در فصل تابستان و شش ماه اول سال نیز وجود دارد، اما آلاینده غالب ازن بوده که ناشی از تردد خودرو‌های بنزینی است.

تجریشی تاکید کرد: آلودگی هوای هردو، یعنی هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان ناشی از دخالت‌های نادرست انسان در طبیعت و عدم اجرای سیاست‌های مصوب در مورد آلودگی هوای کلان شهر‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *