جهش کرونا، قدرت بیماری‌زایی آن را افزایش داده است

استاد و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان داشت: جهش و تغییرات ژنتیکی ایجاد شده در کروناویروس موجب تقویت احتمال بیماری‌زایی بیشتر و افزایش علایم بالینی بیماری در افراد شده است.

دکتر اورنگ ایلامی متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه، چهارشنبه در نشست بررسی گونه های جدید ویروس جهش یافته کرونا با اشاره به مطالعات و تحقیقات جهانی در خصوص بیماری کووید ۱۹ گفت: ویروس کرونا همچون سایر ویروس ها مستعد جهش است و در هر جمعیتی احتمال ایجاد و شیوع گونه های جدید با رفتارهای متفاوت قابل پیش بینی است.

 وی با تاکید بر اینکه جهش و تغییرات ژنتیکی ایجاد شده در این ویروس موجب تقویت احتمال بیماری زایی بیشتر و افزایش علایم بالینی بیماری در افراد شده است، اظهار کرد: مطالعات و بررسی گونه های جدید ویروس جهش یافته و تغییرات ژنتیکی ویروس کرونا در اقدامات درمانی و حوزه تولید واکسن موثر است.

مدیر اداره امور آزمایشگاه های معاونت درمان دانشگاه نیز با اعلام آمادگی در زمینه آغاز طرح مطالعاتی گفت: بررسی جهش ها و تغییرات واریانت های این ویروس نیاز به روش توالی یابی (Sequencing) است که با همکاری دانشکده پزشکی شیراز و بهره گیری از تجارب استادان برجسته حوزه پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز انجام می شود.

دکتر بابک شیرازی بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به کروناویروس و قطع زنجیره انتقال این بیماری را رعایت دستورالعمل های بهداشتی عنوان کرد.

تاکنون، ۶۹۴ هزار و ۸۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان فارس تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۸۷ هزار و ۳۸۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۶۲ هزار و ۴۸۶ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد پنج هزار و ۸۲۰ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۹۳ هزار و ۲۰۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *