منابع طبیعی خراسان شمالی نسبت به آتش‌سوزی در عرصه‌ها هشدار داد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: گردشگران و طبیعت‌گردان از روشن کردن آتش در عرصه‌های جنگلی خودداری کنند زیرا با توجه به وزش باد شدید، مهار آتش‌سوزی احتمالی بسیار مشکل خواهد بود.

حسن وحید روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هوای مساعد بهار سبب شده است تا حضور مردم در طبیعت بیشتر شود به همین دلیل جنگل های هیرکانی به شدت در معرض خطر آتش سوزی قرار دارد.

وی افزود: به همین خاطر از مردم انتظار می رود از روشن کردن آتش در این عرصه ها به جد خودداری کنند. 

وی با اشاره به اینکه وزش باد شدید می تواند آتش را گسترش دهد گفت: توصیه به گردشگران، دامداران و مسافران این است که در عرصه های طبیعی آتش روشن نکنند در صورتی که در طبیعت آتش روشن می کنند، پیش از ترک محل حتما از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در صورتی که آتش به طور کامل خاموش نشود، ممکن است با وزش باد، دوباره شعله ور شده و سبب وقوع حادثه شود.

به گفته وی، امسال یک مورد آتش سوزی در عرصه باغی به وسیله نیروهای یگان حفاظت این اداره کل مهار شد. 

پارسال آتش سوزی ها بیش از ۸ برابر شد 

وحید گفت: آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی این استان پارسال گستره‌ای بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ هکتار را درگیر کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۸.۵ برابر شده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش شمار آتش سوزی های عرصه ها نسبت به سال ماقبل، افزود: سال ۹۸، تنها ۳۸ حادثه آتش سوزی در عرصه های مرتعی و جنگلی استان رخ داده بود که این رقم در سال ۹۹ به ۱۲۲ فقره رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: در سال ۹۸ حدود ۴۰ هکتار از پهنه های منابع طبیعی این استان بر اثر آتش سوزی ها خسارت دیده بود. 

۷۰ درصد عرصه‌های مرتعی و جنگل‌های خراسان شمالی در شرایط بحرانی و نیمه بحرانی آتش سوزی قرار دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.

هشدار محیط زیست 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم نسبت به آتش سوزی احتمالی هشدار داد و گفت: در این زمینه به مردم توصیه می شود نسبت به مراقبت های لازم از طبیعت و جلوگیری از وقوع حادثه حساس باشند.

محمدحسین صالحی اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۵۰ هکتار از عرصه های تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان در هشت فقره آتش سوزی، خسارت دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *