رگبار باران در اردبیل‌؛ توفان تشدید می‌شود

پیش بینی هواشناسی استان اردبیل حکایت از رگبارهای باران و نیز تشدید و تداوم تندباد در بخش گسترده ای از استان تا روز جمعه است.

به گزارش ایرنا،در این مدت? وزش بادهای تند تا شدید (در مناطق مرکزی گاهی با سرعت ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی می‌شود.

طی این مدت  در برخی مناطق استان شاهد رگبار و رعدو برق خواهد بود که تمرکز بارش‌های رگباری بیشتر در نواحی منتهی به کوهستان سبلان و بخش‌هایی از جنوب استان بویژه شهرستان خلخال انتظار می‌رود.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با استناد به اطلاعیه سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر وقوع تندبادهای شدید از ساکنان این استان خواست تا موارد احتیاط را رعایت کنند.
فرهاد عبدالعلی‌پور افزود: محکم کردن تابلوها،آنتن‌ها و وسایلی که در پشت بام‌ها قرار دارند، خودداری از کوهنوردی و بیابان نوردی، عدم استقرار و گذر از زیر ساختمان های نیمه کاره ، استحکام بخشی به شیشه های بزرگ در معرض باد با نوار چسب ضربدری در حواشی شهرها و مناطق بادگیر ، خودداری از رانندگی با خودروهای سبک در جاده ها و حواشی شهرها ، احتیاط هنگام باز کردن درب خودروها و توجه به محکم نگهداشتن آن تا زمان بسته شدن کامل ، عدم توقف افراد و خودروها زیر درختان تنومند ، بازبینی خروجی دودکش ها و اطمینان از وجود سرپوش مناسب بر سر آن ها و خروج کامل دود و عدم نشت گاز منواکسید کربن به فضای درون منزل براثر فشار باد ، لغو پروازها از مبدا باتوجه به هوای طوفانی در فرودگاه اردبیل و پرهیز از افروختن آتش در فضاهای باز ؛ حوالی جایگاه های بنزین ؛ گاز و مناطق جنگلی ازجمله این موارد هستند.
همچنین باتوجه به وقوع رگبار باران و تگرگ از عصر سوم تا سحرگاه پنجم فروردین در استان اردبیل و نقاطی از شمالغرب و غرب خزر احتمال سیلاب و آبگرفتگی ‌مقطعی در بعضی مکان های مستعد هست.
درصورت عدم دگرگونی الگوها از ششم فروردین هوای نیمه شمالی ایران و به ویژه اردبیل رو به سردی می رود و از ۷ تا ۱۳ فروردین به تناوب در بعضی از این نقاط برف و باران  می‌بارد. 
باد گرمیج بطور معمول در اردبیل از جانب جنوب غرب می وزد و با وزش آن دما به شکل چشمگیر بالا می رود. این باد گاهی به طوفان مخرب تبدیل می شود ‌به گونه ای که ساکنان اردبیل در طول تاریخ از رهگذر این پدیده متحمل خسارات و تلفاتی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *