خشکسالی؛ زندگی در مناطق محروم و حاشیه نشین استان اردبیل را تهدید می کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مصرف نادرست آب در سال‌های اخیر فاجعه‌ای را برای محیط زیست استان رقم زده که این مسئله در مناطق محروم و حاشیه‌نشین استان نمود خود را عینی‌تر نشان می‌دهد به طوری که برخی روستاهای مناطق حاشیه‌نشین  آب آشامیدنی مناسبی ندارند.

از عوامل مهم تأثیرگذار در موضوع بحران کم‌آبی در استان توجه به بخش کشاورزی در استان است که با تولید محصول‌هایی مثل سیب‌زمینی که آب زیادی صرف تولید آن می‌شود خطر جدی بحران آب را در استان رقم می‌زند.

هر چند  وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه آبیاری تحت‌فشار و قطره‌ای اقدام‌های خوبی انجام داده‌اند اما همچنان مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی سبب کاهش ذخایر می‌شود و با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان این  امر را نگران‌کننده کرده است.

 اجرای طرح تعادل‌بخشی توانسته تا حدی جلوی این مشکل را بگیرد، اما مشکلاتی عدیده که بسیاری از روستاهای استان اردبیل با آن مواجه هستند بحث کم‌آبی و آب شرب نامناسب است که شیرینی زندگی را به کام آنان تلخ کرده است.

 کاهش محسوس بارش‌ها در سال‌های اخیر، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و حفرچاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های اضافه از این چاه‌ها به‌منظور مصرف در بخش کشاورزی، این استان را به مرز هشدار رسانده و احیای دشت اردبیل را به یک ضرورت اساسی مبدل کرده است.

به گفته سلیمان‌زاده یکی از کارشناسان مسائل زیست محیطی اردبیل، مصرف آب در این دشت آنقدر زیاد است که سهم چندین سال آینده را نیز شامل می‌شود و تنها راه جلوگیری از استفاده غیرمجاز از منابع آب در این دشت، عمل به قانون و تنگ کردن فضای سوء‌استفاده برای قانون‌شکنان است چرا که بحث از شعار و سخن گذشته و در صورت عدم توجه به این موضوع با یک ورشکستگی بزرگ آبی مواجه می‌شویم.

مسائل بهداشتی در روستاهای بدون آب اردبیل معنی ندارد

در این‌باره عابدزاده یکی از اهالی روستاهای استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: آب شرب مناسب و کافی حتی برای مصرف روزانه  نیز در روستای ما پیدا نمی‌شود و در حقیقت در روزهایی که کرونا با رعایت مسائل بهداشتی و پاکسازی برطرف می‌شود ما شرایطی برای رعایت این مسائل نداریم چون آبی نداریم.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولین در عمل حمایت از آبرسانی به روستاهای اطراف را مورد توجه آنچنانی قرار نداده‌اند که امیدواریم در این زمینه در بحث آبرسانی به روستاهای محروم و کم‌برخوردار استان برنامه‌ریزی اساسی انجام شود.

وزارت نیرو در رفع مشکلات آبی کم‌کاری می‌کند

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل این چنین اظهار داشت: بخش اعظمی از مناطق محروم استان با مشکل کم‌آبی مواجه هستند و توجه به مطالبه‌های بحق مردم در این زمینه باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی با اشاره به این که کم‌کاری در رفع مشکلات آبی توسط وزارت نیرو مشهود است گفت: امیدواریم مسئولین و دستگاه‌های مربوطه با رسیدگی به وضعیت مناطق محروم استان نیازها و دغدغه‌های مردم این مناطق را نیز در اولویت قرار دهند.

اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از مردم روستاهای شهرستان گرمی هم‌اکنون با مشکل کم‌آبی مواجه هستند و از دلایل اصلی مهاجرت به شهرهای دیگر هم به این مسئله بازمی‌گردد که به همین منظور انتظار از دولت رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های مردم در مناطق محروم استان به ویژه در بخش آبی است.

وی اظهار کرد: مردم این مناطق به خاطر عدم توجه دولت به مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها در نارضایتی و ناامیدی به سر می‌برند و این مسئله عامل اصلی کاهش جمعیت این شهرستان در سال‌های اخیر شده است.

احداث تصفیه‌خانه در روستاهایی که آب شرب مناسب ندارند

فرامز به‌نژاد مدیرعامل آب و فاضلاب استان اردبیل نیز در این باره این چنین گفت: طبق برآوردهای انجام یافته ۸۰ درصد از روستاهای استان اردبیل در حال حاضر آب آشامیدنی مناسب دارند اما ۸۰۰ روستای استان اردبیل مشکل آب آشامیدنی دارند که درصدد حل مشکلات آنان هستیم.

وی با اشاره به این که رسیدگی به دغدغه‌ها و مشکلات مردم روستاها یک مطالبه بحق است گفت: در امر آبرسانی به روستاها در طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی به دست آمده است به طوری که ۱۰۰ درصد جمعیت شهری از آب آشامیدنی بهره‌مند شده‌اند.

به‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر از مشکلاتی که در آبرسانی به روستاها مواجه هستیم این است که برخی روستاها اصلاً آب ندارند و با تانکر آبرسانی می‌شوند و یا در برخی موارد انشعابات غیرقانونی در تشدید شدن مشکلات آبی در مناطق مختلف استان دخیل بوده است.

وی اظهار کرد: به دنبال احداث تصفیه‌خانه برای تأمین آب مورد نیاز روستاهایی هستیم که آب شرب مناسب ندارند و در امر تأمین آب آشامیدنی سالم خود را مؤظف می‌دانیم تا آلودگی‌ها و مشکلات آب را برطرف کرده و آب قابل شرب و بهداشتی در اختیار هم‌استانی‌ها و روستائیان قرار دهیم.

بیشتر بخوانید

موضوعی که باید به آن اهمیت گمارده شود این است که مرگ آبخوان برگشت‌پذیر نیست و در صورت فرونشست زمین حتی اگر بارندگی هم افزایش یافته و برداشت آب کم شود، شرایط به وضعیت عادی بر نمی‌گردد که جلوگیری از این بحران بار سنگینی بر دوش مسئولین و مردم می‌گذارد چرا که حل بحران کم‌آبی موضوعی نیست که بدون صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آن را حل کرد بلکه همگان با همدلی و وحدت مسئول صیانت از این نعمت خدادادی و امانتداری از منابع آبی و زیرزمینی برای نسل‌های آینده هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *