فرسایش خاک؛ علت آلودگی های اخیر همدان

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان اعلام کرد: آلودگی‌های اخیر همدان به علت گردوغبار ناشی از وزش باد و فرسایش خاک است.

سیدعادل عربی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۶ روز پاک، ۴۳ روز سالم و دو روز ناسالم داشته‌ایم، اظهار کرد: دو روز ناسالم در ایامی بود که وزش بادهای محلی و شدید را در استان داشتیم که در هفته جاری هم مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا، خشک بودن خاک و زمین و عدم بارندگی، وزش باد باعث خیزش گردوغبار و آلودگی هوا می‌شود و سبب شده شاخص آلایندگی هوا از ذرات با قطر ۱۰ میکرون بالاتر رود.

عربی مطرح کرد: در هفته جاری یک روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و از ساعت ۸ صبح امروز هوا در محدوده سالم بوده اما غبار دارد که فعلاً در محدوده استاندارد است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه صبح امروز میزان غلظت ذرات معلق در هوا ۸۰ میکروگرم بر متر مکعب بود، گفت: گردوغبار این روزها ربطی به تردد وسایل نقلیه ندارد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه خاک مستعد فرسایش بادی است، هوا خشک است و بارندگی نداریم، آتش سوزی مراتع و زمین‌های کشاورزی این پدیده را تشدید می‌کند، به عبارت دیگر این نوع آتش سوزی علاوه بر اینکه باعث آلودگی هوا می‌شود باعث عدم پوشش گیاهی خاک هم می‌شود و به راحتی در معرض وزش باد قرار می‌گیرد که یکی از عوامل ایجاد کانون‌های مولد گردوغبار داخلی و استانی است.

عربی در پایان خاطرنشان کرد: خاک وقتی پوشش گیاهی داشته باشد به وسیله باد جابه جا نمی‌شود و یکی از مهمترین روش‌های مدیریتی جلوگیری از پدیده گردوغبار این است که بتوانیم پوشش خاک را با کنترل چرای دام در مرتع، کنترل ظرفیت مرتع و … حفظ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *