دبیرکل بهداشت جهانی: خروج شهروندان از ووهان را توصیه نمی کنیم

پکن- ایرنا-دبیرکل سازمان جهانی بهداشت که به پکن سفر کرده است ضمن عالی ارزیابی کردن تلاش های چین در مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد می‌دانیم برخی از کشورها درخواست خروج شهروندان خود از شهر ووهان، کانون شیوع ویروس کرونا را مطرح کرده‌اند اما ما چنین کاری را توصیه نمی‌کنیم.

به گزارش ایرنا «تئودور آدهانوم» روز سه شنبه در دیدار «وانگ یی» وزیر خارجه چین در پکن افزود: با توجه به اوضاع کنونی، باید خویشتنداری خود را حفظ کنیم و لازم نیست بیش از حد واکنش نشان بدهیم سازمان جهانی بهداشت به طور کامل به توانایی دولت چین در راستای جلوگیری و کنترل این بیماری واگیردار اعتماد دارد.

وی گفت: پس از شیوع ویروس جدید کرونا در شهر ووهان، چین ظرف مدت کوتاهی توانست به یک رکورد جدید دست پیدا کند و علاوه بر تشخیص پاتوژن این ویروس، پیوسته اطلاعات توالی ژن کامل ویروس جدید کرونا را با سازمان جهانی بهداشت و همچنین دیگر کشورها به اشتراک گذاشته است.

رییس سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد «شی جین‌پینگ»  رئیس جمهوری خلق چین و رهبران این کشور به پیشگیری و کنترل این بیماری واگیردار بسیار اهمیت می‌دهند و به سرعت با در پیش گرفتن مجموعه‌ای از تدابیر قاطع از شیوع آن جلوگیری می‌کند.

آدهانون افزود: توانمندی نظام چین و موثر بودن اقدامات این کشور بی‌نظیر و قابل تقدیر است سازمان جهانی بهداشت و جامعه بین‌المللی اقدامات قاطع دولت چین را عالی ارزیابی می‌کند و از تلاش‌های گسترده چین برای جلوگیری از شیوع این بیماری واگیردار قدردانی می‌کند.

او گفت: سازمان جهانی بهداشت تمایل دارد همکاری با چین را تقویت کند و بر اساس نیازهای چین، هر گونه کمکی که لازم داشته باشد را در اختیار این کشور قرار دهد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در این دیدار خاطر نشان کرد چین آماده است با موضع باز و شفاف، همکاری با جامعه بین المللی به ویژه سازمان جهانی بهداشت را تقویت بخشد و برای حفظ بهداشت عمومی جهان تمام تلاش خود را به کار بندد.

ویروس کرونا که اعلام شد اواخر سال گذشته میلادی در بازار غذاهای دریایی در شهر ووهان واقع در استان هوبی در مرکز چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می فروخت سرچشمه گرفته است اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین به ۱۴ کشور دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم شیوع یافته است و باعث ابتلای ۴۵۰۰ تن و مرگ ۱۰۶ تن دیگر شده است.

این ویروس که از خانواده «ویروس کرونا» شناخته شده است دوره نهفته نسبتا طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین باعث شده است تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی ندارند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نمی بینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده است و با این مورد تعداد آن به هفت مورد رسیده است این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کمیسیون بهداشت ملی و وزارت مالی چین ۶۰ میلیارد یوان (۸.۷۴ میلیارد دلار) برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *