سنجش آلودگی هوا در ۱۰ ایستگاه آذربایجان‌غربی به صورت آنلاین

سعید موسوی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، پنج ایستگاه در شهر ارومیه قرار دارد و در شهرهای خوی، سلماس، بوکان و سردشت نیز هر کدام یک ایستگاه دایر شده و یک ایستگاه سنجش نیز در حاشیه دریاچه ارومیه نصب شده‌است.

سنجش آلودگی هوا در ۱۰ ایستگاه آذربایجان‌غربی به صورت آنلاین

وی اضافه کرد: این ایستگاه‌ها به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای ارومیه در سال جاری نیز گفت: امسال ارومیه در مجموع ۶۷ روز هوای پاک داشت و ۱۲ روز هوای این شهر برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

وی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت آلاینده‌ها و گرد و غبار در شهرهای جنوبی استان از شهرهای شمالی بیشتر است و این امر به خاطر ورود گرد و غبار با منشاء خارجی به ویژه از کشور عراق می‌باشد.

وی در خصوص نصب دستگاه سنجش آنلاین در ۲ تالاب بین‌المللی آذربایجان‌غربی نیز گفت: این ۲ دستگاه در تالاب‌های «کانی‌برازان» مهاباد و «سولدوز» نقده دایر شده و در سایر تالاب‌های استان نیز پایش به صورت ماهیانه صورت می‌گیرد.

وی در خصوص اهمیت نصب دستگاه‌های سنجش آنلاین در تالاب‌ها نیز اضافه کرد: هم‌اکنون با نصب این دستگاه چندین مولفه زیستی از جمله اکسیژن محل در آب، تیرگی، انواع آلاینده‌ها و دمای آب به صورت آنلاین رصد می‌شود.

«موسوی» با اشاره به لزوم تامین حقابه تالاب‌ها از منابع آبی، افزود: توجه به حقابه تالاب‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تامین آن بعد از تامین آب شرب در درجه دوم قرار دارد. 

وی با اشاره به اینکه تالاب‌ها نقش مهمی در اکوسیستم طبیعی دارد، اضافه کرد: تامین حقابه تالاب‌ها در کارگروه ملی گرد و غبار تصویب شده و برای اجرایی شدن آن و تامین حقابه تالاب‌ها به وزارت نیرو ارسال شده است.  

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *