کاهش آلودگی هوا با استفاده از چوب به جای سیمان و آهن در ساخت و ساز

تهران- ایرنا – محققان دریافتند استفاده از چوب به جای آهن و سیمان در ساخت و ساز بناهای شهری، می‌تواند اثر قابل توجهی بر پایداری وضعیت آب و هوا داشته باشد. این جایگزینی بیش از هرچیز موجب کاهش گازهای گلخانه‌ای ناشی از فرایند تولید سیمان و فولاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، همچنین از آنجا که گاز دی اکسیدکربن هوا توسط درختان جذب شده و تنه درختان به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساختمان‌ها تبدیل به وسیله‌ای برای نگهداری کربن می‌شوند. برای مثال به گفته محققان یک ساختمان پنج طبقه که با استفاده از چوب ساخته شده است، می‌تواند تا ۱۸۰ کیلوگرم کربن را در هر متر مربع ذخیره کند. این میزان حدود سه برابر بیشتر از قابلیت ذخیره‌سازی کربن توسط توده زیستی جلبگ‌های طبیعی است.
محققان پیش‌بینی می‌کنند که اگر صنعت ساختمان با رویه فعلی پیش رود، تا سال ۲۰۵۰ میلادی تنها ۰.۵ درصد از ساختمان‌های جدید با استفاده از چوب ساخته خواهد شد. در حالی که با اتخاذ تدابیر مناسب در جهت افزایش تولید چوب و مدیریت جنگل‌ها می‌توان این میزان را بین ۱۰ تا ۵۰ درصد افزایش داد. با همکاری کشورهای کمتر توسعه یافته و جایگزینی مصالح ساختمانی با چوب می‌توان این آمار را تا ۹۰ درصد افزایش داد. بنابر این در بدترین حالت می‌توان سالانه ۱۰۰ میلیون تن کربن را در ساختمان‌ها ذخیره کرد و در بهترین حالت میزان کربن ذخیره شده در ساختمان‌ها سالانه به ۷۰۰ میلیون تن خواهد رسید.
با وجود این مزایا، برای جایگزینی سیمان و آهن با چوب، لازم است جنگل‌ها با دقت و به صورت پایدار تحت نظارت و مدیریت قرار گیرند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Sustainability منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *