خسارت ۲۶ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریالی به بخش تولیدات گیاهی خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بارندگی، سیلاب و سرما در فروردین ماه امسال ۲۶ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال خسارت به بخش زراعت و باغبانی این استان وارد کرد.

علی ساربان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این میزان خسارت در پی ۱۳۹ میلیمتر بارندگی طی فروردین ماه امسال در ۲ بخش زارعت و باغبانی استان ثبت شده است.

وی ادامه داد: سامانه بارش‌زای اخیر و برف موجب خسارت سنگین در بخش سردرختی و باغات بادام، گردو و میوه‌های هسته‌دار شد و ۸۲ هزار و ۷۸۰ هکتار باغات میوه استان خسارت دید که به همین سبب ۲۳۳ هزار تن کاهش محصول در اقلام خسارت دیده پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: در بخش زراعت نیز که بیشتر بر اثر وقوع سیل خسارت دیده است، ۲۸ هزار و ۹۲۳ هکتار از زمین‌های زیرکشت گندم، جو، چقندر قند و کلزا خسارت دید و ۱۵۱ هزار تن محصول در این اقلام زراعی از بین رفت.

ساربان با اشاره به خسارات ناشی از شیوع بیماری کرونا نیز افزود: طی اسفند ماه پارسال ۱۲۷ واحدگلخانه در این استان که برخی از آنها تولید گل شاخه بریده داشته‌اند به دلیل شیوع این بیماری معادل یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال خسارت دید ضمن اینکه میزان خسارت وارده طی فروردین ماه در این زمینه هنوز محاسبه نشده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۶۰۵ هزار و ۴۹۱ هکتار در خراسان رضوی زیرکشت ۴۲ محصول زراعی رفته بود که بیش از پنج میلیون تن محصول از این سطح برداشت شد.

وی گفت: براین اساس ۲۳ درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان در بخش زراعت است.

ساربان با بیان اینکه در بخش باغی نیز بیش از یک میلیون تن محصول در سال گذشته برداشت شد افزود: ۴۲ درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان نیز در بخش باغات می‌باشد.

خسارت ۲۶ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریالی به بخش تولیدات گیاهی خراسان رضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *