۲ هزار و ۵۰۰ خودروی اسقاطی در قم تردد میکنند
به گزارش خبرنگار ایرنا، سیده مریم محمدی عصر پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت آلودگی هوای قم در سالن جلسههای ادارهکل حفاظت محیط زیست این استان همچنین اظهار داشت: این تعداد خودروی فرسوده فقط برای شهروندان قم است، در حالی که در این استان به دلیل قرار داشتن در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور،خودروهای زیادی آمدوشد میکنند.
وی ادامه داد: این تعداد خودروی فرسوده یکی از مهمترین عوامل کاهش کیفیت هوای استان به شمار میآید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در بخش دیگری سخنان با یادآوری تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ افزود: متاسفانه بسیاری از دستگاهها به وظایفی که در این قانون برای آنها در نظر گرفته شده عمل نمیکنند، این موضوع به هوای کشور و استان، آسیب جدی وارد میکند.
وی همچنین لزوم توجه به موضوع آمایش سرزمین را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمایش سرزمین علاوه بر اینکه منجر به پایداری سرزمینی میشود، کاهش آلودگی هوا را نیز در پی خواهد داشت.
مدیرکل محیط زیست قم ، با بیان اینکه سند آمایش در تمام برنامههای توسعه کشور، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است تصریح کرد: در شرایطی که گردشگری زیارتی محور توسعه قم است، صنایع بازیافت و آلاینده زیادی در این استان وجود دارد.
وی ضمن اعلام آمادگی برای بروزرسانی سند آمایش قم یادآور شد: اگر میخواهیم در راستای سند آمایش حرکت کنیم و توسعه گردشگری مذهبی و حوزههای علمیه را داشته باشیم، باید از فعالیت واحدهای آلاینده مانند تولید فولاد جلوگیری شود.
مدیرکل محیط زیست قم همچنین با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان یکی از مهمترین ناحیههای مهم اقتصادی استان خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته بدون استعلام از محیط زیست و با بیتوجهی به ضوابط محیط زیستی، طرح ملی مسکن در مجاورت این منطقه ویژه اقتصادی استقرار یافتهاست.
وی در ادامه افزود: احداث واحدهای طرح ملی مسکن در نزدیکی واحدهای صنعتی، کاهش کیفیت زندگی شهروندان را به دنبال داشته، به همین دلیل نیز نمیتوانیم برای توسعه صنایع مجوز صادر کنیم.
محمدی همچنین تاکید کرد: پیوست محیط زیستی توسعه شهری و توسعه اقتصادی از مهمترین اقدامها در هر استان و هر کشوری است، از اینرو شورای برنامهریزی، رعایت مقررات محیط زیستی را در اولویت قرار دهد.
این مسئول ساختوسازها و انبوهسازیهای مسکن را ناکارآمد توصیف کرد و گفت: در این ساختوسازها، برای کیفیت رقابتی وجود ندارد، فقط میخواهند هر چه زودتر طرح را به پایان برسانند.
وی یادآور شد: در یک قرن اخیر، معماریهایی داشتهایم که به هیچ وسیلهای برای گرمایش و سرمایش نیاز نداشتند اما امروز انبوهسازیها و نظارت نداشتن نظام مهندسی بر انرژی و ماده ۱۹ قانون هوای پاک، باعث شده تا عرضه انرژی بیشتر شود و ناترازیها مشکلهای زیادی برای دولت ایجاد کند.
محمدی مهمترین اولویت محیط زیست قم را ساماندهی فاضلابهای شهری و صنعتی این استان ذکر کرد و گفت: امروز فاضلابها یک ارزش و کالای سرمایهای محسوب میشود و در بورس به فروش میرسد، رها شدن فاضلابها فارغ از وارد شدن خسارت زیاد به استان، تهدید کننده سلامت جامعه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین بیان کرد: فاضلابهای صنعتی که حاوی فلزات سنگین است در تولید محصولهای کشاورزی و فرآوردههای دامی مورد استفاده قرار میگیرد.
۸۸ تاکسی فرسوده در قم نوسازی شد
رئیس مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم نیز دراین کارگروه با اشاره به اینکه در سال جاری ۸۸ دستگاه تاکسی جدید جایگزین تاکسیهای فرسوده شدهاست گفت: هزینه ۳۷ دستگاه را رانندگان تامین کردهاند، هزینه ۵۰ دستگاه نیز از طریق تسهیلات پرداختی شهرداری تامین شدهاست.
مهدی برزویی همچنین افزود: در سال جاری ۱۴۲ دستگاه تاکسی فرسوده نیز اسقاط و از رده خارج شده، ولی تاکنون جایگزینی نداشتهاست.
وی گفت: در سال جاری برای واگذاری ۱۶ تاکسی سمند درخواست داشتهایم، چهار دستگاه به شکل نقدی و ۱۲ دستگاه نیز به صورت تسهیلات است.
وی بیان داشت: در این تاکسیها همه استانداردها و مقررات زیست محیطی رعایت شدهاست.
رئیس مدیریت بحران شهرداری قم در بخش دیگری سخنان، بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در سالجاری ۱۴ دستگاه اتوبوس به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال خریداری شد.
وی با ذکر این نکته که برای ۹ دستگاه اتوبوس دیگر نیز بیش از ۵۲ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شدهاست بیان کرد: شهرداری تاکنون ۱۰ دستگاه اتوبوس به مبلغ ۸۲۰ میلیارد ریال خریداری کردهاست.
وی یادآور شد: شهرداری قم ۴۹ دستگاه اتوبوس از وزارت کشور طلب دارد، پول این تعداد دستگاه واریز شده، ولی هنوز تحویل داده نشدهاست.
برزویی تعداد اتوبوسهای فعال در سطح شهر قم را ۲۷۸ دستگاه ذکر کرد و گفت: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی قم چهارسال و نیم است، از این نظر رتبه اول کشور را داریم.
وی با اشاره به خریداری ۱۰۲ دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو چهار گفت: رعایت استاندارد آلایندگی این اتوبوسها، سالانه هزینه هنگفتی برای شهرداری دارد.
بروزویی همچنین خاطرنشان کرد: ۲ دستگاه اتوبوس برقی نیز در ناوگان اتوبوسرانی قم در حال فعالیت است، تا پایان سال جاری ۲۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان اضافه خواهد شد.
وی اجرای طرح بازنگری خطوط اتوبوسرانی قم برای کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: خطوط اتوبوسرانی به صورت شعاعی طراحی شده، و باعث کاهش ترافیک در محدوده حرم حضرت معصومه(س) خواهد شد.
رئیس مدیریت بحران شهرداری قم یادآور شد: از سال گذشته تاکنون، نرخ مسافر در اتوبوسرانی قم ۲۸ درصد رشد داشته، ناوگان اتوبوسرانی نیز ۳۴ درصد توسعه یافته است.
وی با بیان این مطلب که مطابق قانون هوای پاک، اتوبوسهای شهری در شرایطی که آلودگی هوا در وضعیت قرمز باشد، نباید روشن بمانند گفت: سازمان اتوبوسرانی در وضعیت اضطراری آلودگی هوا، نظارت جدی دارد.
وی فعال بودن سه مرکز معاینه فنی خودرو در شهرداری قم را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: مجوز چهارمین مرکز نیز گرفته شده، در حال انجام امور قانونی هستیم، تا ابتدای سال آینده این مرکز نیز راهاندازی میشود.
برزویی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دیماه ۸۵ هزار مورد مراجعه به مراکز معاینه فنی قم انجام شده، از این تعداد ۵۵ هزار مورد قبول، ۳۰ هزار مورد نیز مردود شدهاست.
وی همچنین تاکید کرد: تمام اتوبوسهایی که در سطح شهر قم تردد میکنند، دارای معاینه فنی هستند.