کامیون و اتوبوسهای فرسوده و دودزا عوامل متحرک در آلودگی هوا هستند
مهدی پیرهادی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه رسیدگی نکردن به موضوع آلودگی هوا باعث انباشته شدن این بحران در سالیان طولانی شده است، افزود: صنعتی شدن شهرها و انباشته شدن خودروهای فرسوده و موتورسیکلتهای کاربراتوری فرسوده و توپوگرافی کلی شهر تهران از عوامل موثر این بحران است.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر، مجموعههای ثابتی که آلایندگی ایجاد میکنند در حل نشدن این بحران درصد زیادی نقش داشتهاند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: موتورسیکلتهای فرسوده که امروز شاید تعدادشان از خودروها هم بیشتر باشد سهم مشخصی در آلودگی هوا دارند اما یکی از عواملی که نقش آفرین کامیونها، ماشین آلات سنگین و اتوبوسهای دودزا هستند.
پیرهادی اضافه کرد: نیروگاهها و صنایع هم تاثیر بسیار زیادی در آلودگی هوا دارند؛ اما آیا تنها این عوامل را باید مقصر دانست؟ در این ارتباط باید مسوولان امر پاسخگو باشند.
وی یادآور شد: قانون هوای پاک، یکی از قوانین خوب و مصوبه مجلس شورای اسلامی بود؛ اما متاسفانه آسیب شناسی نشد که چرا این قانون به درستی اجرا نشده است؟
رییس کمیته محیط زیست شورا گفت: طی بررسی اجمالی که داشتم، دو موضوع اساسی در عدم اجرایی شدن این قانون نقش داشتهاند؛ یکی اینکه ضمانت اجرایی نداشته و کسانی که ترک فعل کردهاند هیچ مجازاتی برایشان اتفاق نیفتاده و نکته دیگر اینکه باید دولت و شخص رییس جمهور یا معاون اول در این اجرای این قانون از سوی دستگاههای اجرایی ذیربط نظارت داشته باشند.