تلاش برای کاهش آلودگی هوا تا تامین سوخت جایگزین برای روزهای سرد سمنان

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد و اکنون با روند کاهشی دما امروز کیفیت هوای شهر سمنان در وضعیت زرد و قابل قبول قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان روز یکشنبه در کارگروه اضطرار آلودگی هوا استان سمنان بر رعایت شیوه‌نامه‌های زیست محیطی و تمهیدات لازم در زمینه تامین سوخت جایگزین و رعایت توصیه‌ها از سوی باغداران و کشاورزان تاکید کرد.

دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا نقش‌آفرینی کنند

محمد حمیدی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی سهم خود را در کاهش آلودگی هوا ایفا کنند به اهمیت حفظ سلامت شهروندان در تمام روزهای سال بویژه ماه‌های سرد سال اشاره کرد.

وی با اشاره به روند نزولی بارش‌ها طی سال‌های اخیر تصریح کرد: خشکسالی‌های اخیر نتیجه برهم خوردن اکوسیستم و چرخه‌های طبیعی و توسعه فعالیت‌های صنعتی و بی‌توجهی به رعایت الزامات زیست‌محیطی است.

حمیدی با بیان اینکه وقوع پدیده وارونگی هوا در ماه‌های سرد سال رخ می‌دهد، تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی به منظور جلوگیری از تشدید آلودگی هوا در ماه‌های آینده تمهیدات لازم را بیاندیشند، چراکه حفظ سلامت شهروندان در اولویت نخست قرار دارد.

وی خواستار نظارت بیش از پیش اداره‌کل حفاظت محیط زیست سمنان بر رعایت ضوابط زیست‌محیطی در بخش‌های گوناگون شد و افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی استان در ماه‌های آینده با اهتمام بیشتری از تردد وسایل نقلیه دودزا و فاقد معاینه فنی جلوگیری کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با تقدیر از اقدام اداره‌کل استاندارد برای بررسی عملکرد موتورخانه‌ها، اظهار کرد: صدور برگه‌ معاینه فنی برای موتورخانه‌ها توسط اداره‌کل استاندارد استان در دست اجراست و باید با همراهی و حمایت دستگاه‌های اجرایی مختلف این طرح در نقاط مختلف استان اجرا شود.

حمیدی همچنین خواستار ارائه گزارش کاملی از روند اسقاط خودروهای فرسوده در نشست آینده کارگروه اضطرار آلودگی شد و گفت: مشکلات و موانع این موضوع توسط دستگاه‌های مرتبط شناسایی و در اسرع وقت رفع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: از تولیدکنندگان انتظار می‌رود برای رعایت ضوابط زیست‌محیطی تلاش کنند، چرا که با واحدهای تولیدی که طبق گزارش دستگاه‌های مسوول، سلامت شهروندان را با خطر مواجه کنند، تحت هیچ شرایطی مسامحه نخواهد شد.

تلاش برای کاهش آلودگی هوا تا تامین سوخت جایگزین برای روزهای سرد سمنان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سمنان از کشاورزان و باغداران استان بویژه آنانی که در مناطق سردسیر فعالیت می‌کنند، خواست تدابیر و اقدامات لازم برای فصل سرد سال را در نظر بگیرند.

حمیدی افزود: با توجه به تداوم کاهش دمای هوا در ماه‌های آینده، مدیران واحدهای صنعتی، تولیدی و نیز مدیران دامداری‌ها و مرغداری‌ها نسبت به ثبت‌ سوخت دوم در سامانه «صدف» اقدام کنند تا در تامین سوخت مورد نیاز خود با مشکل مواجه نشوند که پیگیری این موضوع در دستور کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و نیز جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

به گفته وی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف شدند با همکاری شرکت آب منطقه‌ای نسبت به خارج کردن نخاله‌ها و عواملی که باعث ایجاد انسداد در مسیل ها می‌شود، اقدام کنند.

حمیدی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی استان سمنان باید نسبت به ثبت‌نام ماشین‌آلات خود برای دریافت سوخت مورد نیاز اقدام کنند تا در پیشبرد طرح‌ها با مشکل مواجه نشوند.

وی اضافه کرد: باتوجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت به‌منظور جلوگیری از قاچاق سوخت، متقاضیان دریافت نفت خام در بخش خانگی نیز باید برای دریافت سوخت مورد نیاز خود در سامانه صدف ثبت‌نام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *